چهارشنبه , ۹ مهر ۱۳۹۹

خانه / سلامت / سلامت عمومی / این‌وری بخوابم بهتره یا اون‌وری؟

این‌وری بخوابم بهتره یا اون‌وری؟


بشر برای سالم بودن و سالم زیستن به خواب نیاز دارد. اکثر متخصصان معتقدند هشت ساعت خواب شبانه یعنی معادل یک‌سوم شبانه‌روز برای همه لازم است، اما آیا می‌دانید علاوه بر ساعات خواب، نحوه خوابیدن نیز روی سلامت تاثیر می‌گذارد؟


خواب

خوابیدن به پشت، روی شکم، به پهلو یا به شکل جنینی جزو وضعیت‌های معمول خواب است که روی نحوه تنفس، وضع ستون فقرات و یا جریان خون تاثیر می گذارد.

 

در اینجا 8 نوع وضعیت مختلف خوابیدن و تاثیر آن بر سلامتی بدنتان را بیان می کنیم.

 

1- خوابیدن به پشت، دست‌ها‌ در راستای بدن؛ مفید برای گردن

خوابیدن به پشت در حالی که دست‌ها در کنار بدن قرار داشته باشد، بهترین وضعیت خواب برای سلامت است. این نحوه خوابیدن برای ستون فقرات و گردن خوب است. البته باید حواستان باشد‌ از بالش‌های خیلی بلند و نامناسب استفاده نکنید.

 

تنها ایراد این وضعیت خواب تاثیر آن روی تنفس است. افرادی که به این شکل می‌خوابند، بیشتر از بقیه خر و پف می‌کنند. در واقع خوابیدن به پشت ممکن است باعث مسدود‌شدن مجاری تنفسی شود که به آن «آپنه خواب» می‌گویند.

 

2- خوابیدن به پشت، دست‌ها بالا؛ ‌مفید برای کمر و صورت

به این حالت خواب، وضعیت «ستاره دریایی» نیز می‌گویند. در این حالت فرد به پشت می‌خوابد و دست‌هایش به سمت بالا و دو طرف بالش قرار می‌گیرد. این وضع خواب برای کمر خوب است.

فرقی نمی‌کند دست‌ها را در دو طرف بالش قرار ب