سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / سلامت عمومی / سیگار چند سال از عمر را کم می کند؟

سیگار چند سال از عمر را کم می کند؟

خیلی از سیگاری ها فقط از روی تفریح و یا کم نیاوردن در بین هم سن و سال ها و یا اثبات اینکه بزرگ شده اند، اولین سیگار را آتش می زنند و در دام آن می افتند. خیلی از آن ها تصور می کنند که هر وقت اراده کنند، می توانند آن را کنار بگذارند و مشکلی پیش نمی آید. اما در حالت کلی خیلی از سیگاری ها تا زمانی که با عوارض جدی آنچه دود می کنند مواجه نشوند، خطرات مصرف آن را جدی نمی گیرند. اگر می خواهید بدانید که سیگار چند سال از عمرتان را به فنا می دهد، خواندن ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.

سیگار, سیگار کشیدن, ترک سیگار

سیگار خطر بروز بیماری های قلبی، سرطان ریه و سرطان پوست را بالا می برد
سیگار بدتر از ایدز
سیگار از مقدار زیادی ترکیبات سمی تشکیل شده است که اثرات بدی روی ارگان های بدن دارند. این ترکیبات در طولانی مدت، بدن را در معرض بیماری های جدی از جمله انواع سرطان ها قرار می دهند. همین سیگار، شما را چند سال پیرتر از سن و سال تان نشان می دهد، چون سلامت پوستتان را با خطرات جدی مواجه می سازد. بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه شش میلیون نفر به دلیل بیماری های ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که پنج میلیون از این تعداد را، سیگاری های فعال و یک میلیون نفر را سیگاری های غیرفعال تشکیل می دهند.
سیگاری های غیر فعال افرادی هستند که خودشان سیگار نمی کشند، اما در معرض دود سیگار دیگران قرار می گیرند. در واقع سیگاری ها با خودخواهی، علاوه بر اینکه خودشان را در معرض بیماری قرار می دهند، اطرافیان خود را نیز بیماری می کنند. جالب است بدانید که سیگار به دلیل اعتیادآور بودن و آسیب هایی که به سلامتی وارد می کند، سالانه بیش از بیماری ایدز، الکل و مواد مخدر قربانی می گیرد.

 

با سیگار کشیدن عمرتان کم می شود
همه می دانند که سیگار خطر بروز بیماری های قلبی، سکته، آمفیزم یا بیماری های انسدادی ریوی مانند برونشیت، سرطان ریه، سرطان مری، سرطان پانکراس و سرطان پوست را بالا می برد. نتایج پژوهش های محققان آمریکایی، کانادایی و انگلیسی که در مجله ی New England Journal of Medicicine به چاپ رسیده است نشان می دهد که سیگار 10 سال از عمر را کوتاه می کند.

 

محققان برای رسیدن به این نتایج از سال 1997 تا 2004،  روی 217 هزار فرد بزرگسال بررسی هایی انجام دادند. آنها به این نتیجه رسیدند میزان مرگ و میر افراد سیگاری، سه برابر افراد غیرسیگاری است. محققان مشاهده کردند بیشترین میزان مرگ و میر افراد در این پژوهش، به طور مستقیم به مصرف سیگار مربوط می شود. علاوه بر این مشخص شد افراد غیر سیگاری در مقایسه با سیگاری ها، دو برابر شانس بیشتری برای رسیدن به سن 80 سالگی دارند.

خبر خوب اینکه اگر فرد سیگار را به موقع ترک کند، می تواند با عوارض آن مقابله کند. در واقع افرادی که بین 25 تا 34 سالگی، 35 تا 44 سالگی یا 45 تا 50 سالگی اقدام به ترک سیگار می کنند، به ترتیب 10، 9 و 6 سال به عمر خود اضافه می کنند.

 

سیگار, سیگار کشیدن, ترک سیگار

استفاده از طب سوزنی باعث کنترل و کاهش میل افراد به مصرف سیگار می شود

 

آیا ترک سیگار امکان پذیر است؟
سیگار، اعتیاد آور است و ترک آن کمی دشوار خواهد بود. اما این کار غیر ممکن نیست و کمی اراده می خواهد. در برخی موارد، افرادی که سیگار را ترک می کنند، دچار اضطراب یا سندرم ترک سیگار می شوند و تصور می کنند که ترک سیگار غیرعاقلانه و غیرممکن است. اما در هر حال با اراده و عزم راسخ می توان سیگار را بدون بازگشت ترک کرد.

 

روشهای مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد که عبارتند از :

– ترک سیگار قدم به قدم
اگر تصور می کنید که قادر به ترک یکباره ی سیگار نیستید، باید تلاش کنید که میزان سیگار مصرفی را به مرور کاهش دهید. در واقع لازم است که هر روز از تعداد نخ های سیگاری که دود می کنید کم کرده  و به تدریج آن را به طور کامل ترک کنید.

 

– ترک سیگار به طور ناگهانی
تصمیم به ترک یکباره ی سیگار کار دشواری است، اما اجرایی کردن یکباره ی تصمیم ترک سیگار از همه ی روش های دیگر موثرتر است و اثرات منفی سیگار را از بین می برد.
– ترک سیگار به کمک جایگزین های نیکوتین
روش های جایگزین نیکوتین شامل مجموعه ای از محصولات و درمان هایی است که جایگزین نیکوتین موجود در سیگار می شوند. به این صورت که در این محصولات، دوز کمی از نیکوتین به بدن فرد می رسد، اما سموم دیگری که در سیگار وجود دارند وارد بدن نمی شوند. این درمان ها عبارتست از چسب ها، آدامس یا حتی اسپرهای مخصوص بینی که به منظور کاهش میل فرد برای جذب نیکوتین و تسکین علائم ترک سیگار تهیه شده اند. استفاده از این محصولات نیز کمک زیادی به ترک سیگار می کند.
– ترک سیگار به کمک طب سوزنی
طب سوزنی یکی از روش های درمانی سنتی است که ریشه در طب چینی دارد. استفاده از طب سوزنی باعث کنترل و کاهش میل افراد به مصرف سیگار می شود. اگر این شیوه ترک سیگار توسط افراد متخصص آن انجام شود کاملا بی خطر است.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید

در مطلب ۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید از مجله اینترنتی نخل و …

دیدگاهتان را بنویسید