جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خانه / مذهبی / آثار زیانبار شراب

آثار زیانبار شراب

در حدیثی از امام باقر (علیه السلام) درباره زیان ‌های فردی شرابخواری آمده است: « دائم ‌الخمر مانند بت ‌پرست است. شراب برایش رعشه بدن می ‌آورد، مردانگی و انصاف و مروتش را نابود می ‌کند. شراب است که شرابخوار را وادار بر جسارت بر نزدیکان و اقوام و خویشان و خونریزی و زنا می‌ کند؛ حتی در هنگام مستی نمی ‌تواند از زنای با محارم ایمن باشد. او پس از مستی این کار را بی ‌توجه انجام می ‌دهد و شراب وادار کننده به هر نوع شر و اعمال ضد انسانی است».(مجلسی، بحارالانوار، ج65، ص 164)
رسول ‌خدا (صلی الله و علیه وآله) نیز فرموده است: « خمر ریشه زشتی ‌ها و جنایات و امور پلید است».(میرزا حسین نوری، مستدرک ‌الوسایل، ج1، ص 139)

ممنوعیت شرابخواری

آثار زیانبار شراب از نظر پزشکی
الکل با سرعت شگفت‌ انگیزی از طریق بافت ‌های مخاطی دهان و معده و ریه جذب شده، وارد خون می ‌شود. پس از ورود الکل به معده با توجه به نسبت آب موجود در آن، به تمام بافت ‌های بدن توزیع می ‌شود.

اگر زن باردار مشروب الکلی مصرف کند، مقداری از الکل مصرف شده، به بدن جنینی که در شکم دارد، می ‌رسد و مستقیماً بر روی مغز وی اثر می ‌گذارد؛ زیرا تأثیر مستقیم الکل بر روی مغز است.

دائم ‌الخمر مانند بت ‌پرست است. شراب برایش رعشه بدن می ‌آورد، مردانگی و انصاف و مروتش را نابود می ‌کند. شراب است که شرابخوار را وادار بر جسارت بر نزدیکان و اقوام و خویشان و خونریزی و زنا می‌ کند؛ حتی در هنگام مستی نمی ‌تواند از زنای با محارم ایمن باشد. او پس از مستی این کار را بی ‌توجه انجام می ‌دهد و شراب وادار کننده به هر نوع شر و اعمال ضد انسانی است

5 تا 10 درصد الکل مصرف شده بدون هیچ‌ گونه تبدیلی به وسیله کلیه ‌ها و ریه‌ ها دفع می‌ شود، اما بقیه در معرض اکسیده شدن در کبد قرار گرفته و به گاز دی ‌اکسید کربن و آب و انرژی تبدیل می ‌شود.

میزان واحد کالری به دست آمده از یک گرم الکل در این عمل به 7 کالری می ‌رسد و همین مسئله موجب بروز بی‌ میلی شدیدی به غذا در انسان می‌ شود که نتیجه آن، دچار شدن شخص به کمبود مواد غذایی در بدن است.

تصادف با اتومبیل و یا سقوط در رودخانه و یا گودال به دلیل عدم توانایی در حفظ تعادل به هنگام راه رفتن، تجاوز به حقوق دیگران و راه انداختن مشاجرات بی‌ دلیل به جهت فقدان تعقل و تفکر منطقی، التهاب لوزالمعده حاد که بیماری خطرناکی بوده و ممکن است منجر به مرگ شود، زخم معده حاد که می‌ تواند منجر به مرگ شود، اغما که ممکن است به کمبود قند خون نیز همراه شود (اگر شخص مست به هنگام اغما در معرض سرما قرار گیرد ممکن است بمیرد)، مرگ بر اثر تنگی نفس و متوقف شدن قلب از فعالیت و … از دیگر اثرات زیانبار شرابخواری در فرد است.

الکل علاوه بر بیماری ‌های روحی و روانی، سبب بروز بیماری ‌های جسمی بسیاری همچون ناراحتی ‌های قلبی، ناراحتی‌ های گوارشی، بیماری‌ های عصبی، بیماری‌ های عفونی، نارسایی‌ های خونی، سرطان و … می ‌شود.(محمد علی رضایی اصفهانی، اعجاز و شگفتی‌ های علمی قرآن، ص 226 ـ 233)

جلوگیری از نوشیدن شراب و حکم به پلید بودن آن، یکی از معجزات علمی قرآن کریم است؛ چرا که در شرایطی این احکام صادر شد که بشریت با علاقه و اشتها به شرابخواری روی آورده بود و از ضررهای بهداشتی آن اطلاع چندانی نداشت.

شاید بتوان گفت یکی از ابعاد اعجاز قرآن، تغییر جامعه عربی جاهلی و تحول عجیب و ناگهانی آنان در کوتاه ‌ترین مدت بود. مسئله تحریم شراب و برخورد چهار مرحله‌ای با آن؛ یعنی روش تربیتی قرآن در این زمینه و تغییر و تحول عجیبی که در جامعه ایجاد کرد، می‌ تواند یکی از تأثیرات اعجاز‌آمیز قرآن باشد؛ یعنی از منظر علوم تربیتی، این روش موثر چهار مرحله‌ای در برخورد با پدیده انحرافی در جامعه، می ‌تواند الگوی مناسبی برای ایجاد تغییرات مناسب و مبارزه با مفاسد اجتماعی حاد باشد.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

چرا سوره ي توبه با بسم اللَّه الرحمن الرحيم شروع نشده؟

در مطلب چرا سوره ي توبه با بسم اللَّه الرحمن الرحيم شروع نشده؟ از مجله …

دیدگاهتان را بنویسید