جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خانه / سرگرمی / آیا می دانید؟ / آیا می دانید؟! (3-پرتو درمانی )

آیا می دانید؟! (3-پرتو درمانی )

با آیا می دانید سری 3 مجله اینترنتی نخل و آفتاب همراه همراه شوید: درمان سرطان ممکن است یکی از انواع جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، پرتو درمانی و درمان بیولوژیک (ایمنوتراپی) یا مجموعه ای چند روش ذکر شده باشد.

در تمام این روش ها، سلول های سرطانی از  بین برده می شوند. البته همراه با از بین رفتن سلول های سرطانی، تعدادی از سلول های سالم نیز  تخریب می شوند و این رخداد، علت بروز عوارض جانبی درمان سرطان می باشد.

 عوارض جانبی ناشی از درمان که بر تغذیه فرد اثر می گذارند عبارتند از: کاهش اشتها، تغییر وزن (کاهش و یا افزایش وزن)، سوزش دهان یا گلو، مشکلات دندانی و لثه ای، تغییر حس چشایی یا بوبایی، تهوع و استفراغ، اسهال، عدم تحمل گوارشی لاکتوز، یبوست، چاقی، افسردگی- خستگی

ممکن است بیمار فقط با تعداد کمی از این عوارض مواجه شوی و یا اصلاً با هیچکدام از آنها را نداشته باشد .

آیا می دانید؟! (3-پرتو درمانی )

آیا می دانید اگر به جای قطعات بزرگ از تکه های کوچک غذا استفاده کنید چون بلع آن ها آسانتر است، احساس پری شکم و سیری نمی کنید؟

****

اگر میل به خوردن غذاهای جامد نداشتید، از مایعی مانند آب میوه، سوپ و مواد مشابه استفاده کنید. توجه داشته باشید که این مواد باید حاوی مواد مغذی ضروری و کالری باشند. نوشیدنی های حاوی شیر نیز دارای پروتئین هستند.

****

آیا می دانید در زمان پرتو درمانی باید مصرف فراوان آب ، آلو ، عدس ، میوه ها و سبزی های تازه را در طول روز فراموش نکید؟

****

مصرف سبزی های سبز تیره مانند اسفناج، کاهو و سبزی خوردن در دوران شیمی درمانی فراموش نشود.

****

درد دهان، حساسیت و دردناکی لثه ها و سوزش گلو یا مری ا غلب در نتیجه پرتو درمانی، شیمی درمانی یا عفونت می باشد.

****

در زمانی که  درد دهان دارید غذاهای نرم را که آسان جویده و بلع می شوند میل کنید، مانند آب میوه طبیعی، پوره سیب زمینی، ماکارونی با پنیر، فرنی، تخم مرغ آب پز.

****

در زمانی که  درد دهان دارید از غذاها یا  مایعاتی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و سایر مرکبات یا آب مرکبات، سس یا آب گوجه فرنگی،غذاهای شور یا ادویه دار، سبزیجات خام که دهان را تحریک می کنند پرهیز کنید.

****

برای خشکی دهان در زمان شیمی درمانی هرچند دقیقه یک بار کمی آب بنوشید، آب نبات بمکید و آدامس بجوید این کار به ترشح بیشتر بزاق کمک می کند.

****

برای کاهش عوارض شیمی درمانی، بهتر است حد اقل 50 درصد از بشقاب وعده ها و میان وعده های غذایی شامل میوه ها و سبزی های سالم و تازه باشد

****

بهتر است بیش از شیمی درمانی از غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج یا ماکارونی که همراه با سبزیجاتی مانند قارچ، ففلل دلمه ای، هویج و… تهیه شده است مصرف شود

****

زمانی که حالتان بهتر است از فرصت استفاده کنید و غذای بیشتری بخورید.

****

آیا می دانید بیماران باید در روز های شیمی درمانی از آنتی اکسیدان هایی مانند لبو، خرمالو، کیوی، پرتقال های توسرخ، هویج و آب هویج به مقدار زیاد استفاده کنند؟

****

در طول بیماری یا درمان ممکن است حس  چشایی یا بویایی تغییر کند. غذاها بخصوص گوشت یا سایر غذاهای پرپروتئین ممکن است طعم تلخ یا فلزی پیدا کنند و یا خیلی از غذاها طعمشان کمتر احساس شود.

****

آیا می دانید فرنی و شیربرنج غذاهایی مناسب در دوران بی اشتهایی فرد سرطانی تحت درمان شیمی درمانی است؟

****

برای پیشگیری از عارضه ی خشکی دهان در دوران شیمی درمانی، نوشیدن آب به مقدار کافی توصیه می شود.

****

خوب است بدانیم که ورزش رادیکال های آزاد ناشی از شیمی درمانی و اشعه درمانی را کاهش می دهد.

****

آیا می دانید ورزش منظم به افزایش اشتها کمک می کند؟ با پزشک خود در مورد نوع ورزش مناسب خودتان مشورت کنید.

****

آیا می دانید روغن ماهی، سیر و ادویه کاری می تواند عوارض ناشی از شیمی درمانی را در بیماران مبتلا یه سرطان کاهش دهد؟

****

در مصرف چربی، نمک، شکر، سوسیس، کالباس و ترشیجات زیاده روی نکنید. از فرآورده های لبنی کم چرب و از گوشت بدون چربی و مرغ پوست گرفته در قطعات کوچک استفاده کنید. از روش های پخت کم چرب مانند آب پز، بخارپز و کباب کردن استفاده کنید.

****

آیا میدانید برای کاهش عارضه ی تهوع و استفراغ در دوران شیمی درمانی، مصرف ماست، مرغ آب پز و میوه های کمپوت شده کمک کننده هستند؟

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید

در مطلب ۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید از مجله اینترنتی نخل و …