سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / بانوان / تاثیر قلیان و سیگار روی خانم ها

تاثیر قلیان و سیگار روی خانم ها

در مطلب تاثیر قلیان و سیگار روی خانم ها از مجله اینترنتی نخل و آفتاب با ما همراه باشید تا این بار از برخی مضرات قلیان برای خانم ها به شما بگوییم…

پوست,دندان,پف کردن,چروک دور چشم,چین و چروک,ویتامین A,خانم,مصرف سیگار,خانم ها,تاثیر قلیان,تاثیر سیگار

متاسفانه امروزه مصرف سیگار و قلیان در میان جوانان و به خصوص خانمها بسیار زیاد شده است. با هر پک سیگار حدود ۷۰ سیسی و با هر پک قلیان حدود ۳۰۰ سیسی دود وارد ریهها میشود. دود حاصل از استعمال دخانیات نه تنها پوست را خشک میکند بلکه با مسدود کردن رگهای خونی، از میزان جریان خون در صورت کاسته شده و مواد مغذی ضروری و اکسیژن کمتری به پوست میرسد.
بنابراین اکثر خانم هایی که به طور مرتب از سیگار و قلیان استفاده می کنند همیشه چند سال بیشتر از سنشان نشان می دهند و باید برای همیشه با داشتن پوستی درخشان و شفاف خداحافظی کنند زیرا به عقیده متخصصان پوست بر اثر سیگار کشیدن میزان ذخیره ویتامین A را در بدن کاهش داده و همین موضوع باعث بروز چین و چروک دور چشم و اطراف دهان میشود. همچنین سیگار و قلیان باعث کاهش کلاژن پوست شده، در نتیجه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شل میشود. در ادامه با نخل و آفتاب همراه باشید تا دیگر آثار دخانیات را باهم بخوانیم.

 

۱- پف کردن زیر چشم:
تحقیقات دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) نشان داده است که افراد سیگاری ۴ برابر بیشتر از افراد عادی دچار پف کردگی زیر چشم میشوند و احتمالا دلیل آن کمبود نیکوتین بدن در ساعات خواب است.

 

۲- پسوریازیس:
پسوریازیس نوعی بیماری است که طی آن به دلیل افزایش سرعت ساخت سلول بر سطح پوست، لکههای نقرهای ضخیم، خارش دار و گاها درددار روی پوست ظاهر میشود.

این بیماری فقط مختص افراد سیگاری نیست و افراد عادی هم میتوانند به آن مبتلا شوند. اما ریسک ابتلا به آن در افرادی که از قلیان و سیگاراستفاده میکنند بیشتر است. به طوری که اگر به مدت ۱۰ سال یا کمتر، روزی ۱ پاکت سیگار بکشید احتمال ابتلا به این بیماری ۲۰ درصد و بین ۱۱ تا ۲۰ سال، ریسک ابتلا به آن ۶۰ درصد میشود. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران حاملگی مادر نیز ریسک ابتلای فرزند به این بیماری را افزایش میدهد.

 

۳- خراب شدن دندان ها:
نیکوتین موجود در سیگار باعث خرابی و زردی دندانها میشود.

 

۴- پیری زودرس و چین و چروک:
متخصصان پوست معتقدند سیگار کشیدن روند افزایش سن را تسریع میکند به طوری که افراد سیگاری به طور میانگین ۱/۴ برابر بیشتر از سنشان نشان میدهند و دلیل آن این است که سیگار مانع جریا خون در بافت صورت شده و در نتیجه بافت صورت شل و چروکیده میشود.

 

 

۵- زرد شدن انگشتها:
نیکوتین موجود در سیگار نه تنها باعث تغییر رنگ دندانها و دیوارهای خانهتان میشود بلکه روی رنگ ناخنها و انگشتهای دست هم تاثیر میگذارد. از درمانهای خانگی مانند آب لیمو و انواع سفید کننده میتوان برای از بین بردن این لکهها استفاده کرد اما بهترین راه این است که سیگار کشیدن را ترک کنید.

 

۶- نازک شدن مو:
پزشکان معتقدند سموم و مواد شیمیایی موجود در دود سیگار و قلیان به دیانای (DNA) فولیکولهای پوست آسیب وارد کرده و باعث تخریب سلولها و تولید رادیکالهای آزاد میشود. بنابراین افراد سیگاری نسبت به مردم عادی دارای موهای نازکتری بوده و مویشان سریعتر سفید میشود.

 

۷- کند شدن روند بهبود زخمها:
نیکوتین باعث انقباض و باریک شدن عروق شده و از اکسیژن موجود در رگهای خونی میکاهد. این موضوع سبب میشود تا زخمها با روند کندتری بهبود پیدا کنند و در نتیجه این افراد زخمهای بزرگتر و قرمزیتری نسبت به افراد غیر سیگاری خواهند داشت.

 

۸- از بین رفتن درخشش طبیعی پوست:
از جمله دیگر آثار سیگار و قلیان کشیدن این است که رنگ پوست انسان تغییر میکند و به رنگ خاکستری در میآید. دود سیگار و قلیان حاوی مونواکسید کربن بوده و این ماده جایگزین اکسیژن موجود در پوست میشود.

در نتیجه از میزان جریان خون کاسته میشود و پوست دچار خشکی شده و تغییر رنگ میدهد. همچنین دود سیگار بسیاری از مواد مغذی موجود در بدن را آلوده میکند، از جمله ویتامین C، که به محافظت و ترمیم پوست کمک میکند.

 

۹- سرطان پوست:
سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان ریه، گلو، دهان و مری بوده و ریسک ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش میدهد. طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۳ انجام شده است خطر ابتلا به دومین نوع از سرطانهای شایع پوستی در افراد سیگاری ۳ برابر بیشتر از افراد عادی است.

 

۱۰- علائم کشیدگی پوست:
نیکوتین موجود در سیگار به بافت پوست آسیب وارد کرده و باعث از بین رفتن قدرت ارتجاعی آن میشود. علائم کشیدگی پوست یعنی التهاب قرمز رنگی که به مرور زمان محو شده و نقرهای رنگ میشود، در اثر افزایش سریع وزن نیز رخ میدهد اما سیگار هم به عنوان یک عامل محرک در تشدید آن نقش اصلی را دارد.

 

۱۱- آب مروارید:
سیگار کشیدن باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در عدسی چشم شده و در نتیجه احتمال ابتلا به آب مروارید را زیاد میکند. مطالعات نشان میدهد احتمال ابتلا به این عارضه در افراد سیگاری ۲۲ درصد بیشتر است. هنوز هم برای ترک کردن دیر نیست زیرا ابتلا به این بیماری رابطه مستقیم با تعداد سیگارهای کشیده شده دارد نه مدت زمان استعمال آن.

 

 

 

منبع: doctormaleki.com

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید

در مطلب ۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید از مجله اینترنتی نخل و …