سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / آشپزی و تغذیه / طرزتهیه غذاها / چلو/پلو/خورشت / تهیه خورش قیمه بادمجان + خواص

تهیه خورش قیمه بادمجان + خواص

این لحظه در مطلب آموزش تهیه خورش قیمه بادمجان از مجله اینترنتی نخل و آفتاب طرز تهیه خورش قیمه بادمجان را برای شما قرار داده ایم، در این مطلب با ما همراه باشید…

تهیه خورش قیمه بادمجان + خواص

خورش قیمه بادمجان، یکی از خورش های سنتی ایرانی است، در این غذا از بادمجان استفاده می شود که در زیر در این مورد کمی برای شما توضیح داده ایم…

 

بادمجان:

از نظر طب قديم بادمجان گرم و خيلي خشك است . بادمجان بر خلاف آنچه كه عوام اعتقاد دارند كه بي بو و خاصيت است داراي خواص زيادي است . مهمترين خاصيت آن كم كالري بودن آن است كه غذاي بسيار خوبي براي كساني است كه مي خواهند وزن كم كنند زيرا داراي ويتامين و مواد معدني نيز مي باشد.

برخی از خواص بادمجان:

بادمجان را حتما بايد بحالت كاملا رسيده مصرف كرد زيرا خام آن طعم تلخ درد و در آنهائيكه آسم و برونشيت دارند باعث تحريك اين بيماريها مي شود.

بادمجان اثر نرم كننده و مدر درد .

بادمجان بعلت درا بودن آهن در رفع كم خوني داروي موثري است .

بادمجان را مي توان براي از بين بردن ورم و التهاب روي عضو ملتهب گذاشت .

دانه بادمجان ايجاد يبوست مي كند .

ريشه بادمجان و شاخه هاي خشك شده و برگهاي آن اثر بند آورنده خون را دراست و قابض بوده و مي توان در آن براي درمان احتلام بانه و انواع خونريزيها استفاده كرد.

بادمجان پادزهر خوبي براي مسموميت هاي حاصل از خوردن قارچ سمي است .

خوردن بادمجان گرفتگي رگها را باز مي كند و شخص را ازخطرسكته قلبي محفوظ مي درد .

بادمجان برطرف كننده يبوست است .

برگها و پوست سياه بادمجان را اگر بجوشانند اين جوشانده درمان اسهال خوني است .

جوشانده ريشه بادمجان درمان بيماري آسم است.

بادمجان مقوي معده است .

آب زردرنگي كه در موقع نمك زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج مي شود براي خشك كردن عرق دست و پا بهترين دارو است و اشخاصي كه دست و پايشان مرتب عرق مي كند بايد دست و پاي خود را با آن چند بار در روز بشويند تا از شر اين مرض آسوده شوند.

اگر بادمجان را بسوزانند و خاكستر آن را با سركه خمير كنند و به زگيل بمالند زگيل كنده خواهد شد .

از بادمجان مي توان به عنوان مسكن براي تسكين در استخوان شكسته و ضرب خورده استفاده كرد بدين طريق كه بايد بادمجان را در فر بگذاريد كه نيم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگيريد و بعد بمقدر نصف اين مقدر آب به آن شكر قهوه اي اضافه كنيد آنرا هم بزنيد و بنوشيد.

 

 

طرز تهیه خورش قیمه بادمجان:

مواد لازم:
گوشت گوسفند خورشتی: به میزان دلخواه
لپه: 1 لیوان
بادمجان: 4 الی 5 عدد
گوجه فرنگی: 2 عدد
پیاز: 2 عدد
رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری پر
زعفران دم کرده غلیظ: 1 قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه:
لپه را از شب قبل با مقداری آب خیس کنید و تا روز بعد چند بار آب آن را تعویض کنید.
پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود سپس گوشت خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند، چند لیوان آب اضافه کنید و بگذارید گوشت بپزد و نرم شود، لپه ها را جداگانه با چند لیوان آب بپزید تا نرم شود.
رب گوجه فرنگی و گوجه های ریز خرد شده را با مقداری روغن تفت دهید. سپس مخلوط گوجه را همراه با لپه پخته و زعفران دم کرده به گوشت پخته اضافه کنید و بگذارید خورش جا بیفتد ( در این مرحله اگه نیاز بود مقداری آب جوش به خورش اضافه کنید ). بادمجان ها را پوست بگیرید، روی بادمجان ها مقداری نمک بپاشید و ۱۵ دقیقه استراحت دهید تا رطوبت و تلخي بادمجان گرفته شود سپس آبکشی کنید و با مقداری روغن سرخ نمایید.

پس از اینکه خورش جا افتاد بادمجان های سرخ شده را به خورش اضافه کنید، نمک و فلفل خورش را اندازه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر بگذارید خورش بجوشد. سپس خورش قیمه بادمجان را در ظرف بکشید و با برنج سرو کنید.
نکته: می توانید بادمجان ها را سرخ کنید و در زمان سرو روی خورش قرار دهید، استفاده از گوجه فرنگی و زعفران اختیاری می باشد.

 

 

 

 

 

منبع: beytoote.com

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

11 نکته برای پخت خورش قیمه

در مطلب 11 نکته برای پخت خورش قیمه با مجله اینترنتی نخل و آفتاب همراه …