سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / سلامت عمومی / راههاي پيشگيري از سرطان

راههاي پيشگيري از سرطان

1.برای پیشگیری از سرطان، سيگار نكشيد:
سيگار نكشيدن بزرگترين عامل پيشگيري از سرطان است. 30% مرگ و مير تمام سرطان ها به علت كشيدن سيگار است. آمار سالانه مرگ و مير ناشي از كشيدن سيگار عبارتست از: بيش از 31000 فوت بعلت سرطان ريه، بيش از 13000 فوت بعلت سرطان مري، حنجره، مثانه، كليه، لوزالمعده و معده بيش از 66000 مرگ بعلت ديگر بيماريها.

سرطان ريه شايعترين سرطان در مردان و مقام دوم شيوع را در زنان دارد. اگر شما هر روز 25 عدد سيگار بكشيد نسبت به يك فرد غير سيگاري 25 بار بيشتر در معرض خطر سرطان ريه قرار مي گيريد و هرچه در سنين پايين تري سيگار كشيدن را شروع كنيد امكان ابتلا به سرطان ريه بيشتر مي شود.

2.داشتن رژيم غذايي مناسب در پیشگیری از سرطان موثر است
تخمين زده شده كه 35% سرطانها احتمالا با رژيم غذايي در ارتباط هستند. سرطان هايي كه وابسته به رژيم غذايي هستند عبارتند از: سرطان هاي سيستم گوارش، پستان، پروستات. رژيم هاي سرشار از ميوه جات و سبزيجات مختلف شما را در برابر سرطان ها محفوظ نگه مي دارد. غذاهاي پرچرب ،غذاهاي سرخ كردني ،كبابي، غذاهاي نمك سود و غذاهاي كپك زده مي توانند در ايجاد چاقي نقش داشته باشند.
ارتباط بين چاقي و سرطان پستان و رحم در زنان و پروستات در مردان وجود دارد. در مورد سرطان پستان اين مساله فقط در مورد زنان چاقي كه به دوران يائسگي رسيده اند صدق مي كند. هيچ آزمايش تاييد شده اي وجود ندارد كه ويتامين ها يا املاح معدني مي توانند شما را در برابر سرطان حفظ كنند.

لذا جهت كاهش احتمال خطر  ابتلا به سرطان
1- ميوه و سبزيجات را بيشتر مصرف كنيد.
2- غذاهاي حاوي فيبر زياد مصرف كنيد.
3- از غذاهاي چرب كمتر استفاده نماييد.

3. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان از مصرف الكل بپرهيزيد:
مصرف الكل در ايجاد بسياري از سرطانهاي دهان، گلو، حنجره، مري، كبد و لوزالمعده نقش دارد. مصرف الكل و دخانيات احتمال ايجاد سرطان را بشدت افزايش مي دهد در نتیجه پرهیز از مصرف الکل راهی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

4. برای پیشگیری از سرطان از تماس زياد با نور خورشيد بپرهيزيد:
مقدار زياد نور خورشيد مي تواند منجر به سرطان پوست شود. پوست هاي روشن بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. ميزان اشعه ماوراء بنفش براي پوست مضر است. آفتاب سوختگي قطعا براي پوست مضر است و مي تواند خطر جدي براي سرطان پوست باشد.

جهت كاهش خطر ابتلا به سرطان پوست:
–  ضايعات ناشي از آفتاب را درمان كنيد. هرگز اجازه ندهيد پوست شما بسوزد.
–  از سايه استفاده كنيد و سعي كنيد به هنگام ظهر زير نور خورشيد قرار نگيريد.
–  از ضد آفتاب مناسب استفاده كنيد. ( عموما SPF هاي بالاتر از 15 مناسبند ).

5. ورزش منظم از سرطان پیشگیری می کند
ورزش منظم سبب تنظيم وزن و فعاليتهاي بدني مي شود و از ايجاد بسياري بيماريها از جمله سرطان پيشگيري مي نمايد.

6. بطور مرتب جهت معاينه و بررسي به پزشك خود مراجعه نماييد:
بايد توجه داشت كه بسياري از سرطانها تنها با معاينه پزشكي و آزمايشات تكميلي تشخيص داده مي شوند. غربالگری روشی برای تشخیص زودرس بیماری در افراد بدون نشانه با هدف کاهش میزان گسترش بیماری و مرگ ومیر ناشی از آن می باشد. می توان گفت که بسیاری از سرطان ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان باشند.
عمده ترين سرطانهايي كه مي توان با معاينه و آزمايش  غربالگری در مرحله اوليه آنها را تشخيص داد و درمان كرد شامل : سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ و پروستات باشد.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید

در مطلب ۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید از مجله اینترنتی نخل و …

دیدگاهتان را بنویسید