سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / خانه و خانواده / رازهای موفقیت / روش های پایان دادن به جر و بحث های زناشویی

روش های پایان دادن به جر و بحث های زناشویی

جر و بحث های زناشویی و مشاجره بخش جدایی ناپذیر زندگی زناشویی است. چون در زندگی زناشویی در تمام شئونات با یکدیگر تعامل داریم، فرصت برای اختلاف بسیار است.

در زندگی زناشویی، احساسات منفی را به راحتی و به شدت ابراز می‏کنیم و انتظارات غیر واقع بینانه‏ای از یکدیگر داریم. پس احتمال اینکه زن و شوهرها با «وجود این همه مشکل شادمانه زندگی کنند» خیلی کم است. ولی اگر اختلاف را اجتناب ناپذیر بدانیم، آنگاه آن را فرصتی برای مبارزه خواهیم دانست. تغییر می‏ تواند مجالی برای رشد باشد و ما می‏ توانیم خوشبختی را با آموختن راه و رسم برخورد با اختلافات اجتناب‏ ناپذیر، بیفزاییم.

روش های پایان دادن به جر و بحث های زناشویی

در ادامه این مقاله برخی راهکارها به شما عزیزان ارائه می‏ شود تا بتوانید کنترل بیشتری بر زندگی زناشویی‏ تان یافته و صلح و آرامش در خانواده ‏تان برقرار باشد. برخی از این راهکارها باید به تنهایی اجرا شود و برخی دیگر لازم است که با همکاری زوجین اجرا گردد:

تغییرات را از خودتان آغاز کنید:
خود آگاهی و مسئولیت‏ پذیری از گام‏های اولیه جلوگیری از تضاد و تعارض در زندگی زناشویی است. مسلماً شما نمی‏ توانید همسرتان را تغییر دهید و نباید هم چنین توقعی داشته باشید. اما در صورتی‏ که تغییرات را اول از خودتان آغاز کنید و شروع به تغییر دادن رفتارهای خود بکنید، مسلماً واکنش ‏همسرتان نیز متفاوت خواهد بود.

بالغانه رفتار کنید:
آیا شما گرایش به رفتارهای کودکانه‏ای مانند قهر و بد اخلاقی، سرزنش و گله و یا لج و لجبازی دارید؟ و یا مانند یک والد با همسرتان رفتار کرده و دائماً گرایش به توبیخ و تنبیه او دارید. مسلماً هر دو این سبک‏های رفتاری (کودکانه و والدینی) در ارتباط با همسر اصلاً درست و منطقی نیست. به جای آن بهتر است که در ارتباط با همسر خود رفتار بالغانه در پیش بگیرید. افراد بالغ همیشه آرامش خود را حفظ کرده و بر مشکل پیش آمده تمرکز کرده و سعی می‏ کنند در مواقع مشاجره صحبت‏های طرف مقابل را شنیده و صحبت‏های خود را به طور منطقی عنوان ‏کنند.

بهترین‏ ها را در نظر بگیرید:
همیشه نسبت به همسرتان تصور مثبتی داشته باشید و در مورد او شک و تردید به خودتان راه ندهید، مگر اینکه دلیل منطقی و قطعی برای آن داشته باشید.

 

به وجدان خود مراجعه کنید:
در بیشتر موارد درگیری‏ های زناشویی ناشی از آن است که زوجین نمی‏ خواهند اشتباه خود را بپذیرند و یا از عذرخواهی و یا کوتاه آمدن طفره می ‏روند. بنابراین قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که درگیری های زناشویی شما برای حفظ غرور غیرمنطقی ‏تان نیست.  

تأثیر عوامل خارجی را در نظر بگیرید:
رفتار بسیاری از افراد ناشی از شرایط خارجی است که در آن قرار دارند. برای مثال عواملی مانند فشار عصبی ، خستگی جسمی و فکری، عصبانیت و تغییرات فیزیولوژیکی و… می‏ توانند باعث تغییر رفتار و در نتیجه بروز رفتار پرخاشگرانه باشد.

خویشتن‏ دار باشید:
در برخی از موارد همسرتان عامل ایجاد احساسات منفی در وجود شما نیست بلکه امکان دارد عصبانیت و تحریک بیش از حد شما ناشی از موقعیت کاری و یا سر و کله زدن با فرزندان باشد لذا خشم خود را بر سر همسرتان خالی نکنید. برای مثال اگر شما عصبانی هستید بهتر است عنوان کنید من عصبانی هستم؛ زیرا …، نه من عصبانی هستم؛ چون تو مرا عصبانی می‏کنی.

ارتباطات تان را بهبود ببخشید:
ارتباطات خوب و صمیمی یک مولفه اساسی و مهم برای ایجاد صلح‏ و آرامش در زندگی زناشویی است. گاهی اوقات جر و بحث‏ها تنها به این علت که یکی از طرفین و یا هر دو حاضر به درک واقعی صحبت‏های یکدیگر نیستند، مرتباً ادامه می‏ یابند.

نکات زیر به شما کمک خواهد کرد هم حرف‏های شما از جانب همسرتان شنیده شود و هم شما شنونده خوبی برای صحبت‏های شریک زندگی‏تان باشید.
گوش دادن:
این مولفه مهمترین عامل در برقراری یک ارتباط کامل است. بنابر این اصل، شما باید به صحبت‏های همسرتان گوش کنید بدون اینکه در مورد حرف‏های او به قضاوت پرداخته و یا در ذهن خود به فرضیه پردازی مشغول شوید.

اکتشاف:
در هنگام گفتگو با همسرتان، از وی سوالاتی را بپرسید تا اطمینان حاصل کنید که « آیا واقعاً منظور او را درک کرده‏ اید؟ »

توضیح دادن:
این مولفه بخش دیگری از « اصل اکتشاف » است. در هنگام گفتگو با همسرتان این آمادگی‏ را داشته باشید که به او اطلاعات کامل‏تری را داده و وی را متوجه منظور خود بکنید. توقع نداشته باشید که همسرتان بتواند ذهن شما را بخواند.

همدلی کردن:
خودتان را به جای همسرتان بگذارید. احساسات او را درک کنید و به او فرصت دهید تا در مورد احساسات، نگرانی‏ها و مشغله‏ های خود صحبت کند. مثلاً «من درک می‏ کنم که تو به خاطر مشکلات مالی دچار تشویش هستی و برای همین با عصبانیت رفتار می‏کنی»

بیان کردن:
همیشه به یاد داشته باشید که در هنگام گفتگو با همسرتان معنی و منظورتان را به طور صریح برای وی روشن کنید و از پرده ‏پوشی و در لفافه سخن گفتن خودداری کنید.

لبخند زدن:
شاید به نظر برسد که رعایت این اصل در هنگام بحث و گفتگو، کمی غیرمنطقی و نامعقول است. اما باید بدانید که استفاده به موقع و درست این اصل می‏ تواند تأثیر شگرفی بر روابط شما دو نفر گذاشته و جریان بحث و مناظره را به سمت مطلوبی هدایت کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: tebyan.net

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

این سوالات را از همسرتان بپرسید

خانم ها!! اگر می خواهید شناخت مناسبی از همسرتان داشته باشید با مطلب ” این سوالات …