پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

خانه / سلامت / دهان و دندان / علت بوی بد دهان + درمان بوی دهان

علت بوی بد دهان + درمان بوی دهان

بوی بد تنفس گاهی طبیعی است و گاهی می‌تواند نشانه‌ی بیماری باشد. علت اصلی بوی بد تنفس ترکیبات سولفید است.در این مطلب با مجله اینترنتی نخل و آفتاب همراه باشید…

علت بوی بد دهان + درمان بوی دهان
علت های بوی بد دهان:
منشأ بوی بد دهان صرفاً دهان است، اما اصطلاح کلی‌تری به نام بوی تنفس نیز وجود دارد که می‌تواند دلیل داخل دهانی و خارج دهانی داشته باشد.
بوی بد دهان ناشی از کاهش جریان بزاق در طول شب و افزایش تخمیر در داخل دهان یک فرآیند طبیعی و فیزیولوژیک است که معمولاً با خوردن صبحانه برطرف می‌شود. از علل بوی بد تنفس می‌توان به عوامل داخل دهانی مثل زبان و پوشش (که یکی از شایع‌ترین علل بوی بد دهان است) و یا عفونت لثه اشاره کرد. در این حالت باکتری‌های زیر لثه و پلاک دندان می‌تواند باعث بوی نامطبوع دهان شود.
از دیگر عوامل داخلی دهانی که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود می‌توان به گیر کردن غذا بین دندان‌ها، لخته خون در دندان پس از کشیدن، استرس و خشکی دهان اشاره کرد.
از عوامل خارج دهانی می‌توان به مشکلات گوش و حلق و بینی اشاره کرد کسانی که ترشح پشت‌بینی و سینوزیت دارند عموماً از این موضوع شکایت می‌کنند افراد مبتلا به دیابت عموماً دهانشان بوی سیب فاسد شده می‌دهد و کسانی که نارسایی کبد دارند دهانشان بوی کپک می‌دهد، افرادی که نارسایی کلیه دارند دهانشان بوی ماهی می‌دهد، از دیگر موارد خارج دهانی می‌توان به مصرف برخی غذاها و تغییر سطح هورمون در بدن به ویژه در خانم‌ها قبل از مرحله تخمک‌گذاری اشاره کرد.

چند علت دیگر بوی بد دهان:

1‌ـ بهداشت دهانی ضعیف: ناشی از مسواک‌زدن و نخ‌دندان کشیدن نامنظم است. از نشانه‌های آن دندان‌های پوشیده شده با دبری و پلاک، نواحی گیر غذایی بین دندان‌های پوسیده و لثه‌های ملتهب است.

2 ـ وجود عفونت در دهان (بیماری‌های لثه‌ای): از نشانه‌های آن لثه قرمز و ملتهب است که به آسانی خونریزی می‌کند (بخصوص بعد از مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن). وجود آبسه‌های دندانی و لقی دندان‌ها، پوسیدگی دندان‌ها و همچنین دندان‌های نیمه نهفته باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

3 ـ شست‌وشوی ناکافی دندان‌های متحرک یا براکت‌های ارتودنسی: باعث ایجاد نواحی گیر غذایی و تجمع باکتری در براکت‌های ارتودنسی و سبب ایجاد زخم، عفونت‌های باکتریایی و قارچی در زیر دست دندان متحرک می‌شود.

4 ـ خشکی دهان: می‌تواند به علت داروهای خاص، بیماری شوگرن، مشکلات غدد بزاقی یا تنفس دهانی ایجاد شود. متخصص بیماری‌های دهان می‌تواند اینها را از هم افتراق دهد.

5 ـ داروها: داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها و… باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

6 ـ بیماری‌های سیستمیک: دیابت، بیماری‌های کبدی، کلیوی، ریوی، بیماری‌های سینوسی، بیماری رفلاکس معده، فارنژیت، پنومونی و ترشحات پشت حلق می‌توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

7 ـ محصولات تنباکو: مانند تنباکوی جویدنی و کشیدن سیگار.

8 ـ غذاهای خاص: سیر، پیاز، غذا‌های ادویه (مانند کاری)، برخی پنیرها، ماهی و… باعث ایجاد بوی ناخوشایند تنفس می‌شود که می‌تواند گذرا باشد، اما برخی بوهای ناخوشایند دهان پایدار است مانند رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات پایین، به دلیل سوخت چربی باعث فرآورده نهایی کتون می‌شود که بوی استون مانندی در بازدم ایجاد می‌کند.

9 ـ علل دیگر: گیر کردن جسمی در بینی (اغلب در کودکان)، الکلیسم و مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین و…

10 ـ بیماری‌های روانی: در برخی بیماری‌ها به طرز وسواس گونه‌ای احساس می‌شود دهان بوی بد دارد. بهترین معیار برای صحت آن تائید بوی ناخوشایند دهان از سوی نزدیکان بیمار است.

درمان بوی بد دهان:

درمان بر اساس منشأ ایجاد آن متفاوت است. افراد می‌توانند با مراجعه به متخصصان بیماری‌های دهان علل زمینه‌ای دهانی ـ دندانی را تائید یا رد نموده و سپس به متخصصان مربوط ارجاع داده شوند. نگران نباشید! اگر علت زمینه درست تشخیص داده شود، درمان بسیار آسان است و بزودی بوی خوش دهان شما باز می‌گردد. (دکتر پریسا پیروزمند‌ – رزیدنت تخصصی بیماری‌های دهان و فک و صورت/ضمیمه سیب)

یک معجون ساده برای از بین بردن بوی بد دهان:

روش تهیه:
نصف یک قاشق چایخوری پودر دارچین
نصف یک قاشق غذاخوری عسل
۲ عدد لیمو
طرز تهیه:
در یک کاسه عسل و دارچین را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و پس از آن مخلوط را تاجایی هم بزنید که عسل به طور کامل در آب حل شود سپس آب لیموها را به این معجون اضافه کنید و دوباره هم بزنید پس از آماده شدن این نوشیدنی را در یک ظرف شیشه ای با درپوش ریخته و آن را در یخچال نگه داری کنید.
زمانی که دهانتان بوی بدی می دهد این معجون را در دهانتان نگه داشته و سپس آن را ببلعید.
عسل و دارچین دارای خواص ضد باکتریایی هستند و به همین دلیل با نگهداشتن این معجون در دهان وخوردن آن باکتری‌ها که بوی ناخوشایند در دهان و معده ایجاد کرده اند ازبین می روند علاوه بر این عسل طعم مطلوبی را به این معجون می‌بخشد.
گفتنی است، این معجون نه تنها بوی بد دهان را ازبین می برد بلکه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.
روش های دیگر:
1- مخفی کردن بوی بد دهان به کمک قرص‌های نعنا و آدامس‌ها
2- کاهش میکروب‌های زبان و انتهای لوزه به کمک مسواک زدن ( به ویژه زبان)
3-استفاده از دهان شویه‌ و یا خمیردندان‌های حاوی جوش شیرین
4- مصرف برخی مواد طبیعی مانند رازیانه،‌ دارچین، کرفس و انجیر باعث کاهش بوی بد دهان می‌شود.
به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

سفید کردن دندان ها در خانه

پیداکردن زمان برای مراجعه به دندانپزشک، همیشه ممکن نیست و گاهی اوقات شما نمی‌خواهید که …