سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / سلامت عمومی / عوارض استفاده از هدفون یا هندزفری

عوارض استفاده از هدفون یا هندزفری

اگر جز آن دسته از افراد علاقه مند به موسقی هستید که طولانی مدت با هدفون یا هندزفری موسیقی گوش می دهید، در مطلب عوارض استفاده از هدفون یا هندزفری مجله اینترنتی نخل و آفتاب با ما همراه باشید…

هندزفری - شنوایی - گوش دادن به موسیقی

ضرر استفاده طولانی مدت از هدفون و گوشی‌هایی که به دستگاه موبایل یا پخش صوت متصل می‌شود از خود گوشی‌های موبایل بیشتر است و موجب پیرگوشی زودرس و افزایش میزان ابتلا به عفونت‌های گوش می‌شود. این روزها در هر کجای شهر شاهد افرادی هستیم که با گذاشتن هدفون (گوشی) در گوششان ،مشغول شنیدن موسیقی هستند. البته منبع پخش صوت متفاوت است ولی معمولا انواع MP3 PLAYER یا گوشی‏های همراه برای این کار مورد استفاده قرار می‏ گیرند.

متاسفانه در جوامع امروزی استفاده از هندزفری، تلفن همراه و موزیک‌های بلند در مراسم و خودروی شخصی شایع شده است که شدت‌ این صداها گاهی فراتر از طاقت گوش یعنی بیش از 90 یا حتی 100 دسی‌بل است، صداهای عادی مانند صحبت کردن، حدود 60 دسی‌بل و قابل تحمل برای گوش است.

 

 

چه علائمی باید فرد را نگران کند؟
1- اولین علامت در فرد ممکن است کم‌شنوایی نبوده و فرد فقط در گوش خود صدای زنگ یک یا دو طرفه احساس کند و پس از این مرحله فرد به تدریج احساس می‌کند که شنوایی‌ آن کم شده است. در صورتی که این کم شنوایی خیلی شدید شود، ممکن است مشکلاتی مانند سرگیجه و سردرد ایجاد شود.

2- وقتی یک محل پر سر و صدا را ترک کنید، گوشتان تا مدتی به اصطلاح زنگ می‏زند.

هشدار کارشناسان را جدی بگیرید:

کارشناسان هشدار می‏ دهند که با تداوم این وضعیت در دهه آینده شاهد افزایش شدید تعداد افرادی خواهیم بود که از مشکلات متنوع شنوایی رنج می‏ برند.

نکته بسیار جالب آن که به اعتقاد متخصصان پزشکی، استفاده از گوشی حتی برای جلوگیری از شنیدن صداهای مزاحم محیطی هم کار غلطی است و ممکن است در نهایت منجر به کاهش میزان شنوایی شود.

مشکل مهمی که در اینجا پیش می‏آید، آن است که ماه‏‌ها و حتی چند سال پس از استفاده از گوشی عوارض این کار مشخص نمی‏شود و شاید یک دهه طول بکشد تا جوانان و نوجوانان بفهمند با استفاده مداوم از هدفون چه آسیب شدیدی به سلامتشان وارد کرده ‏اند.

 

آسیب استفاده از هندزفری به سن فرد بستگی دارد، افراد زیر 17 سال حساس‌تر بوده و گوش آنان نسبت به صدا آسیب‌پذیرتر است. همچنین در افراد بالای 40 سال که به تدریج پیرگوش می‌شوند این آسیب‌ها بیشتر است.

هندزفری باید با شدت متعارف کمتر از 80 دسی‌بل و حداکثر مدت زمان استفاده 45 دقیقه باشد و بیشتر از آن مجاز نیست، اگر در طول روز و غیرمداوم استفاده شود، باید کمتر از هفت ساعت استفاده شود.

 

 

با افزایش شدت صوت انرژی شدیدتر و درجه‌ تخریب آن بیشتر خواهد شد:
با افزایش شدت صوت حتی به مقدار ناچیز، سطح انرژی که به گوش می‌رسد و موجب صدمه به عصب شنوایی و حلزون شنوایی می‌شود به مراتب بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنیم و هرچه بالاتر برود درصد انرژی شدیدتر و درجه‌ تخریب آن روی سیستم عصبی و حسی گوش بیشتر خواهد شد.

 

 

صداهای بلند همیشه به طور ناگهانی اثر خودش را نمی گذارد:
صداهای بلند همیشه طوری نیست که به طور ناگهانی اثر خودش را بگذارد و فرد متوجه افت شنوایی شود و متاسفانه بیشتر وقت‌ها به تدریج اثر خودش را خواهند گذاشت؛ به طوری که برای فرد محسوس نیست و وقتی متوجه می‌شود که به طور مثال دچار حدود 30 دسی‌بل افت شنوایی شده است.

این افت شنوایی می‌تواند در زندگی روزمره فرد تاثیر سوء بگذارد، در روابط و کار وی نیز نتایج منفی داشته باشد و حتی موجب معلولیت شود؛ بنابراین بیشترین صوتی که به فرد می‌تواند برسد حداکثر 80 دسی‌بل است و بیشتر از آن سبب آسیب به گوش می‌شود.

 

 

 

افراد باید مواظب سلامتی خود باشند:
آلودگی صوتی نه تنها موجب مشکلات سیستم شنوایی می‌شود، بلکه مشکلاتی در سیستم عصبی انسان‌ها مانند کج‌خلقی، حساسیت و کم طاقتی را بر جای می‌گذارد، از لحاظ روحی و روانی نیز دچار آسیب می‌شوند و حتی مشکلات گوارشی و عصبی ایجاد می‌کند، خیلی از مشکلات دیگر مربوط به آلودگی صوتی در محیط‌های صنعتی روز به روز بیشتر می‌شود.
استفاده بهتر و بدون آسیب از هندزفری:

با صدای پخش موسیقی روی ۸۰ درصد شما می‌توانید از ایرفون‌ها حداکثر ۹۰ دقیقه در روز بدون آسیب استفاده کنید و از هدفون‌های گوش‌پوش (Over Ear) کمتر از پنج ساعت استفاده کنید.

اما اگر ده درصد صدای موسیقی خود را کم کنید و آن را روی ۷۰ درصد قرار دهید، میزان ساعت سالم استفاده از هدفون به شدت بیشتر می‌شود.

با صدای ۷۰ درصد شما می‌توانید ۶ ساعت از ایرفون‌ها و ۲۰ ساعت از هدفون‌های گوش‌پوش استفاده کنید. اما نکته مهم در مورد این ساعات استفاده این است که اگر شما از هدفون‌هایی با تکنولوژی حذف صدای بیرون یا ایزوله‌کردن صدا استفاده می‌کنند، به خودی خود باعث می‌شوند تا شما صدای موسیقی و صدایی را که گوش می‌کنید، روی حجم کمتری قرار دهید، چرا که صداهای مزاحم اطراف کمتر می‌شوند و شما با صدای کمتر هم می‌توانید جزییات دقیقی را از طریق هدفون بشنوید.

همچنین به یاد داشته‌باشید که مدل‌های مختلف هدفون‌ها می‌توانند آثار متفاوتی بر روی شنوایی شما داشته‌باشند، خرید هندزفری و هدفون‌هایی که با در نظر گرفتن سلامتی کاربران انجام شده‌باشند، و از فن‌آوری‌هایی مانند حذف صداهای مزاحم استفاده کرده‌باشند می‌توانند انتخاب‌ بهتری باشد.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید

در مطلب ۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید از مجله اینترنتی نخل و …