سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / داروهای گیاهی و طب سنتی / غوره و مویز در طب سنتی

غوره و مویز در طب سنتی

غوره

خواص غوره :

غوره که در عربی حصرم نامیده می شود انگور خام نارس سبز ترش است و مزاج آن سرد و خشک است. از مصلحات غوره می توان گلقند، انیسون و انجیر را نام برد.
* از خواص غوره می توان به مواردی چون کاهنده حرارت خون و صفرا، تکه تکه کننده بلغم حاصل در معده، موجب یبوست، مقوی جگر و بدن و رافع تشنگی و سستی اعضا اشاره کرد.
* ضماد ساییده خشک آن جهت خوشبو کردن عرق و جهت جوشش و خارش و سستی بدن نافع است.

آب انگور، در زنان باردار، برای رفع تنبلی روده ‌ها بسیار مفید است، همچنین مصرف آب انگور در دوران شیردهی در افزایش شیر و افزایش کیفیت شیر بسیار موثر است

* اگر عدس پوست گرفته با سرکه و غوره پخته شود برای مبتلایان به آبله و بیماری های گرم سودبخش است.
* چنانچه افراد در زمان خوردن غذا بسیار معطل شوند و خوردن غذا زمان بسیاری طول بکشد هضم نامرتب می گردد، در این حالت باید مقداری میوه از قبیل امرود و گلابی یا بعضی غذاهایی که استحاله آن سریع نیست مانند سماق و غوره میل نمایند تا قبل از آنکه غذای بعدی هم هضم شود غذاهایی که در وهله اول خورده شده، فاسد نگردد.

مضرات غوره:
* کاهنده قوای جنسی
* غوره مضعف معده سرد است و مولد ریاح و گاز در بدن و دلپیچه و موجب عطش در بعضی امزجه به دلیل درهم کشیدن اجزای معده.
* غوره و ترکیبات مشابه مانند انار ترش و ریباس (ریواس) کبد را به سرعت خنک می کند و در مواردی که فرد به سردی و برودت کبد مبتلا است باید از مصرف آن پرهیز شود.

مویز

خواص مویز :

مویز از خانواده کشمش و جزو گروه میوه‌ ها طبقه ‌بندی می ‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌ دهند که به ‌جای قند، چای خود را همراه با مویز میل کنند.
* مویز، هضم‌ کننده غذا و گرم‌ کننده تمام بدن، به ‌خصوص کلیه و مثانه است.
* مزاج مویز، گرم و تر است و خوراکی ‌هایی مانند سکنجبین، عناب و آب میوه‌ های ترش در طب سنتی جزو مصلحات این میوه مطرح شده‌ اند.

* مصرف حجم متعادلی از آن می ‌تواند باعث دفع باد، تقویت معده، کبد، کلیه‌ ها و مثانه بشود. ضمن این که مویز باعث باز شدن رگ ‌های خونی هم می ‌شود و مدر، ملین و محرک نیروی جنسی در افراد سردمزاج است.
* خوردن مویز همراه با عسل باعث افزایش فواید آن در بدن می ‌شود. به‌ علاوه، استمرار در مصرف مویز می‌ تواند به افزایش حافظه، قدرت فهم، تسکین صفرا، دفع بلغم و اصلاح خلق‌ و خو هم کمک کند.
* مصرف 21 عدد مویز سرخ، به صورت ناشتا، باعث پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ ها خواهد شد و با حفظ سلامت دهان و دندان، خوشبو شدن دهان را هم در پی خواهد داشت.
هنگام خرید مویز، حواستان باشد که انواع چاق، پرگوشت، شیرین و کم‌ دانه آن را انتخاب کنید. مویزهای بسیار خشک، کم ‌گوشت و پردانه، جزو بدترین انواع مویز هستند.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

کاهش فشار خون در 5 دقیقه + چند توصیه

در مطلب کاهش فشار خون در 5 دقیقه + چند توصیه از مجله اینترنتی نخل …

دیدگاهتان را بنویسید