سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / بانوان / معاینه سینه (+عکس)

معاینه سینه (+عکس)

درباره فواید معاینه سینه و وضعیت طبیعی سینه ها  در 20 سالگی باید به زنان اطلاعاتی داده شود. زنان باید بدانند که پستان هایشان در حالت عادی چه وضعیتی دارند تا بتوانند هرچه سریعتر، از طریق معاینه سینه تغییرات آن را تشخیص دهند. در عین حال زنان باید بدانند که هر تغییر در پستان، به معنی وجود سرطان نیست.

معاینه سینه ها

در زنانی که معاینه سینه انجام می‌دهند بیشتر سرطان ها در مراحل ابتدایی یعنی زمانیکه شانس خوبی برای معالجه موفقیت آمیز وجود دارد، تشخیص داده می شوند. در انگلستان، بیش از نیمی از سرطان‌های تشخیص داده شده در خلال غربالگری و معاینه سینه، در مراحل بسیار ابتدایی، هنگامی که توده‌های سرطانی کوچک هستند و به غدد اطراف پستان سرایت نکرده اند، تشخیص داده شده‌اند.

در زنانی که معاینه سینه انجام می‌دهند، احتمال تشخیص زودهنگام سرطان خیلی بیشتر است. این مطلب به این معنا است که شانس اینکه غده سرطانی کوچک باشد و به جای عمل جراحی برداشتن کل پستان (مستکتومی)، عمل جراحی برداشت توده (لامپکتومی) سرطانی در سینه انجام شود زیاد است. در یک مقایسه میان سرطان های تشخیص داده شده از روش غربالگری (معاینه سینه) و سایر سرطان‌های پستان نشان داده شد که حدود 7 نفر از 10 نفر (70%) زنانی که با انجام معاینه سینه، سرطان سینه آنها تشخیص داده شده با حفظ پستان درمان شده اند که این میزان در زنانی که خارج از برنامه غربالگری سرطان آنها مشخص شده  55% می باشد.

برای معاینه سینه برنامه منظم داشته باشید

زنان می توانند با معاینه سینه هایشان هر چند وقت یکبار از وضعیت آن ها آگاه باشند و متوجه تغییرات آن بشوند. اما روش پیشنهادی پزشکان در معاینه سینه پیگیری یک تکنيک قدم به قدم بر اساس یک زمان بندی منظم برای بررسی دائمی تمامی بافت پستان است. اگر شما هم احساس می کنید که معاینه سینه می تواند به شما برای داشتن زندگی سالم تر کمک کند طبق یک برنامه منظم (مثلا هر فصل یکبار) آن را به کار ببرید.

بهترین زمان برای معاینه سینه

بهترین زمان برای بررسی و معاینه سینه ها زمانی است که پستان ها حساس یا ورم کرده نباشند. زنانی که در دوره بارداری یا شیردهی هستند یا از کاشت پستان استفاده کرده اند نیز می توانند به طور مرتب سینه هایشان را مورد معاینه کنند. بهتر است زنانی که معاینه پستان را انجام می دهند، گاه گاه روش کار خود را با یک متخصص در میان بگذارند تا از صحت عملکرد خود مطمئن شوند.

نحوه معاينه سینه ها توسط خود فرد

– روش اول معاینه سینه ها
برای معاینه سینه باید در حاليكه لباسهاي خود را در آورده‌ايد در مقابل آينه بايستيد و به هر يك از پستانهايتان به طور جداگانه نگاه كنيد. به اندازه، شكل، رنگ، حاشيه‌ها و جهت سینه ها و نوك سینه هايتان توجه نماييد.
– هنگام معاینه سینه دستهايتان را بلند كرده و بالاي سرتان قرار دهيد و همانگونه كه از يك سمت به سمت ديگر به آرامي مي‌چرخيد به سینه هايتان نگاه كنيد.
– دستهايتان را محكم به كمرتان فشار دهيد و شانه‌هايتان را به جلو بياوريد. اكنون به هر يك از سینه هایتان به طور جداگانه نگاه كنيد.

– حالا دست راست خود را بلند كرده و به پشت سرتان قرار دهيد. با استفاده از انگشتان دست چپ، شروع به لمس پستان راست نماييد. این مرحله از معاینه سینه بهتر است در حمام و در حاليكه دستها صابوني هستند انجام شود. از كنار خارجي پستان شروع به لمس كردن نموده و بصورت دايره‌اي، كل سینه را معاينه و لمس نماييد تا به نوك سینه برسيد. سپس ناحيه بين سینه و زير بغل و در آخر،‌ زير بغل را معاينه نماييد. سپس اين كارها را براي پستان چپ خود انجام دهيد.

معاینه سینه

– روش دوم معاینه سینه ها

می توانید جهت معاینه سینه به شکل زیر عمل کنید.
به پشت بخوابید و دستتان را زیر سرتان بگذارید. این وضعیت باعث می شود تا بافت پستان تا حد ممکن روی قفسه سینه گسترده شود و در نتیجه به کمترین ارتفاع ممکن برسد. در این حالت لمس کردن کلیه بافت سینه و تشخیص توده ها آسانتر و دقیق تر است. سه انگشت وسط دست دیگر را در کنار هم نگه دارید و با نوک آن ها در سینه به دنبال توده ها بگردید. سعی کنید با حرکات کوچک دایره ای به اندازه یک سکه که روی همدیگر می افتند، بافت سینه را کاملا حس کنید.

هنگام معاینه سینه ها به این نکات توجه کنید

– در معاینه سینه ها برای تشخیص دقیق تر، از سه سطح فشار استفاده کنید. اول با فشار کم، بافت نزدیک به پوست را بررسی کنید. بعد با فشار متوسط بافت درونی را حس کنید و در نهایت با فشار بیشتر، به بررسی بافت نزدیک به قفسه سینه و استخوان های دنده بپردازید.

– هنگام معاینه سینه به یاد داشته باشید که یک برآمدگی در انحنای پایینی هر پستان طبیعی است. اول هر نقطه از سینه را با هر سه فشار مورد آزمایش قرار دهید و سپس به سراغ نقطه بعدی بروید.

– پیشنهاد می شود هنگام معاینه سینه برای حرکت در طول پستان، جهت حرکت خود را از بالا به پایین انتخاب کنید. یعنی اول یک خط فرضی از زیر بغل تا وسط جناغ در نظر بگیرید و بافت سینه را از بالا به پایین در مسیر آن بررسی کنید و بعد از رسیدن به حدنهایی پایین سینه، خط فرضی را کمی به سمت داخل بدن حرکت دهید و دوباره از بالا شروع کنید.

– فراموش نکنید که در حین بررسی و معاینه سینه، باید همه پستان بررسي شود و حتی بهتر است کمی بالا و پائین آن را نیز مورد آزمایش قرار دهید. یعنی حد پایین و بالای پستان را دنده ها و استخوان ترقوه (زیر گردن) در نظر بگیرید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این شیوه بررسی و معاینه پستان، باعث می شود بیشترین حجم بافت پستان مورد آزمایش قرار بگیرد و هیچ محلی از قلم نیافتد.

– پس از اتمام بررسی و معاینه هر دو سینه، روبروي آینه بایستید و کف دست هایتان را به آرامی روی باسن فشار دهید. این شیوه ایستادن باعث کشیده شدن عضلات سینه و در نتیجه در معرض دید قرار گرفتن بهتر سینه ها می شود. حالا با نگاه کردن به پستان ها هر تغییری در اندازه و شکل یا وجود لکه ها روی آن را تشخیص دهید.

– در طی معاینه سینه ها در صورتی که علاقمند به بررسی زیر بغل ها نیز هستید، آن ها را در وضعیتی بررسی کنید که ایستاده اید و دست ها را فقط به اندازه ای بلند کرده اید که دسترسی به زیر بغل هایتان برای انگشت های دست دیگر فراهم باشد.

– هنگام معاینه سینه فراموش نکنید که هر گونه توده ای را در بافت پستان احساس کردید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر هنگام بررسی و معاینه سینه مشكلي پيدا شد چه بايد كرد؟
در صورت مشاهده هر گونه تغييري در پستانتان هنگام معاینه سینه، بايد هر چه زودتر به پزشك مراجعه نماييد، خواه اين مشكل در قسمت داخلي پستان، پوست آن و يا نوك پستان باشد. طبيعي است كه در چنين مواقعي احساس نگراني نماييد، اما سعي كنيد به خاطر داشته باشيد كه از هر 10 توده‌اي كه در سینه پيدا ميشود 9 تاي آن غيرسرطاني است. حتي اگر توده‌اي كه در پستان شما وجود دارد سرطاني هم باشد، شكي نداشته باشيد كه تشخيص زودرس و به موقع و درمان مناسب آن، باعث افزايش احتمال معالجه كامل آن خواهد شد.

معاينه سینه توسط پزشك
معاینه سینه توسط پزشک به این صورت است که او ابتدا سینه هاي شما را نگاه خواهد كرد و اين در حالي خواهد بود كه دستهاي شما به حالت عادي در طرفين قرار دارد. سپس پزشك از شما خواهد خواست كه دستهايتان را به بالاي سرتان ببريد و در آخر نيز از شما مي‌خواهد كه دستهاي خود را به دو طرف كمر خود فشار دهيد. با مشاهده سینه در چنين حالتهايي، پزشك اغلب مي‌تواند تغييراتي كه در سینه ها وجود دارد را كشف نمايد. سپس شما بايد بر روي تخت دراز كشيده و دستهايتان را زير سرتان قرار دهيد تا پزشك بتواند پستان شما را معاينه كند.

اگر در طي معاينه سینه، پزشك متوجه وجود توده‌اي در پستان شود، معايناتش را در آن نقطه بيشتر متمركز كرده و سعي مي‌كند با انگشتانش، اندازه توده را مشخص نمايد. بعد از معاينه پستانها، پزشك معمولاً غدد لنفاوي زير بغل و آنهايي كه در قسمت تحتاني گردن قرار دارند را معاينه مي‌كند.

به یاد داشته باشید که :
پس از 20 سالگی، زنان باید درباره معاینه سینه (BSE) اطلاعات کسب کنند و نسبت به وضعیت طبیعی پستان هایشان آگاهی داشته باشند و هرگونه تغییر جدید را هرچه زودتر به متخصص اطلاع دهند.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر، از جمله پيدا شدن یک توده یا تورم، خارش پوست یا لکه روی سینه، درد یا تو رفتن نوک سینه، قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست یا نوک پستان یا مشاهده ترشحاتی غیر از شیر از سینه باید برای تشخیص دقیق تر با سرعت به مشاور پزشکی خود مراجعه کنید. به هرحال در یاد داشته باشید که در اکثر مواقع تغییرات سینه حاصل سرطان نیستند ولی احتیاط همیشه لازم است.

پس از مشاهده هر یک از این موارد طی بررسی و معاینه سینه، فرد باید برای تشخیص دقیق تر به متخصص رجوع کند. متخصص باتجربه می تواند تشخیص دهد که تغییر ایجاد شده خوش‌خیم است یا بدخیم. آنها برای این تشخیص از آزمایش های دیگری هم استفاده خواهند کرد و اگر کوچکترین احتمالی بدهند که با سرطان پستان مواجه هستند، از بافت پستان شما بیوپسی به عمل خواهند آورد.

بدون شک، آزمایش فیزیکی پستان بدون استفاده از ماموگرافی احتمال نادیده گرفته شدن بعضی سرطان ها در مراحل ابتدایی را باقی خواهد گذاشت. برعکس جریان هم صادق است؛ ممکن است سرطانی در مراحل ابتدایی با ماموگرافی قابل تشخیص نباشد در حالی که با معاینه سینه یا بررسی فیزیکی توسط پزشک قابل تشخیص باشد.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

تاثیر قلیان و سیگار روی خانم ها

در مطلب تاثیر قلیان و سیگار روی خانم ها از مجله اینترنتی نخل و آفتاب با …