سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / داروهای گیاهی و طب سنتی / چند گیاه و ادویه مفید برای دیابتی ها

چند گیاه و ادویه مفید برای دیابتی ها

اگرچه بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نیاز به پیگیری های متعدد میزان قند خون و ادامه روند دارودرمانی دارند، اما در کنار داشتن یک شیوه زندگی مناسب، ثابت شده است که برخی گیاهان و ادویه جات می توانند در درمان  دیابت و یا قند خون مفید واقع شوند.

درمان دیابت

ریحان : فلاونوئیدهای موجود در این سبزی باعث کاهش قند خون به طور طبیعی می شود.

ترخون: منجر به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش پرخوری در افراد دیابتی می شود.

شوید : قبلا به عنوان عامل افزایش دهنده شیر مادران شناخته می شد اما هم اکنون مطالعات پی به خاصیت ضد دیابتی این سبزی نیز برده اند.

نعناع : شامل آنتی اکسیدان های طبیعی برای مبارزه با دیابت، بیماری های قلبی، پیری، و سرطان است.

زغال اخته : یک مطالعه انجام شده در موسسه بهداشت عمومی و تغذیه بالینی آمریکا نشان داده است که مصرف منظم زغال اخته یعنی 400 گر در روز، نشان گر بهبود تحمل گلوکز در افراد با سندرم متابولیک است. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه نیز به مبارزه با دیابت، تقویت قلب و کاهش التهاب و چربی خون می رود.

بابونه : قند خون را کاهش می دهد و منابع عوارض دیابت روی کبد می شود. بعد از یک روز کاری سخت، یک فنجان چای بابونه می تواند خاصیت آرام بخشی و تسکین دهندگی داشته باشد.

زنجبیل : این ادویه به خاطر تاثیر بر هضم و جذب، اثرات ضدالتهابی و ضدتهوعی معروف است. زنجبیل باعث بهبود حساسیت به انسولین، کاهش اکسیداسیون و بهبود کلسترول نیز می‌ گردد. زنجبیل در کنترل طولانی‌ مدت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است. جینجرول، یکی از فعال‌ترین ترکیبات موجود در زنجبیل، می‌ تواند برداشت گلوکز را توسط سلول‌های عضلانی بدون نیاز به انسولین افزایش دهد و بنابراین در تنظیم و کنترل قند خون موثر است.

دارچین : ارای اثرات ضدمیکروبی و آنتی‌ اکسیدانی است و با مقاومت انسولینی مقابله می‌ کند. مصرف نصف قاشق چای‌خوری دارچین در روز باعث کاهش قندخون و بهبود کلسترول در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌ شود. دارچین ادویه ‌ای مفید در درمان پرنوشی و پرادراری ناشی از افزایش قندخون در دیابت هم محسوب می‌ شود.

زیره سیاه : قند خون و کلسترول را کاهش می دهد. زیره سیاه باعث افزایش حساسیت به انسولین و افزایش برداشت گلوکز از طریق سلول و متعاقبا کاهش قندخون می ‌شود. همچنین دانه زیره از تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون که در دیابت معمول است و اغلب منجر به عوارض دیابت می ‌گردد، جلوگیری می‌ کند.

سیر : علاوه بر این که برای قلب خوب است و در برابر سرطان محافظت ایجاد می کند، باعث کاهش قند و چربی خون نیز می شود.

رزماری : باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شود و بنابراین در مبارزه با التهاب و سرطان موثر است. ضمن این که نقش مهمی در درمان سندرم متابولیک دارد.

زردچوبه : بهترین گیاه دارویی برای مبارزه با سرطان، و دیابت است. خاصیت ضد التهابی دارد و منجر به محافظت نورونی می شود، منجر به کاهش وزن می شود و محافظ قلب است.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

کاهش فشار خون در 5 دقیقه + چند توصیه

در مطلب کاهش فشار خون در 5 دقیقه + چند توصیه از مجله اینترنتی نخل …

دیدگاهتان را بنویسید