پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

خانه / سلامت / سلامت عمومی / کمبود ویتامین D و بدکاری نعوظی

کمبود ویتامین D و بدکاری نعوظی

 یک بررسی جدید نشان می‌دهد که میزان‌های پایین ویتامین D ممکن است با بدکاری نعوظی در مردان ارتباط داشته باشد.

vitamin-D-720x340.jpg

به نقل از سایت روزنامه سپید، پژوهشگران در این بررسی داده‌های مربوط به بیش از 34000 مرد آمریکایی 20 ساله و بزرگ‌تر را که بیماری قلبی نداشتند، آنالیز کردند. سی درصد از این مردان کمبود ویتامین D داشتند که به معنای پایین‌ترین میزان این به‌اصطلاح ویتامین آفتاب از 20 نانوگرم در میلی‌لیتر خون است. و حدود 16 درصد این مردان بدکاری نعوظی داشت.این بررسی نشان داد که 35 درصد مردان دچار بدکاری نعوظی کمبود ویتامین D دارند، درحالی‌که در میان مردان بدون بدکاری نعوظی این رقم 23 درصد بود.

دکتر آرین میکوس، سرپرست این مطالعه و استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز درباره این یافته‌ها گفت: کمبود ویتامین D را می‌توان به‌سادگی شناسایی و با تغییرات سبک زندگی، ازجمله ورزش، تغییرات رژیم غذایی، مکمل‌های ویتامینی و قرار گرفتن متعادل در معرض نور آفتاب تصحیح کرد.

این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که احتمال دچار شدن به اختلال نعوظ در مردان دچار کمبود ویتامین D نسبت به مردان با میزان کافی ویتامین دی 32 درصد بیشتر است. به گفته نویسندگان این مطالعه، این رابطه حتی پس‌ازآنکه سایر عوامل مربوط با بدکاری نعوظی مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن، دیابت، فشارخون بالاتر، التهاب و برخی از داروها در نظر گرفته می‌شوند، به قوت خود باقی بود.

این پژوهشگران تاکید کردند که این یافته‌ها مشاهده‌ای هستند و رابطه علت و معلولی را ثابت نمی‌کنند. آنان گفتند پژوهش بیشتری موردنیاز است تا معلوم شود که آیا رابطه‌ای مستقیم میان کمبود ویتامین دی و بدکاری نعوظی وجود دارد یا نه. اگر چنین باشد، به گفته آنان ممکن است به رویکردهای درمانی جدیدی برای این عارضه بینجامد.

 

 

منبع : سلامانه

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید

در مطلب ۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید از مجله اینترنتی نخل و …