جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خانه / ورزش / ۶ اشتباهی که هنگام مسواک زدن مرتکب می شوید

۶ اشتباهی که هنگام مسواک زدن مرتکب می شوید

6 اشتباهی که هنگام مسواک زدن مرتکب می شوید

مسواک زدن تنها برای سلامت دهان و دندان مفید نیست، بلکه مراقبت ضعیف و نادرست از دندان ها با بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها مرتبط است. اما شاید در هنگام مسواک زدن مرتکب اشتباهاتی شوید که از آن اطلاع ندارید.

در زمان مناسبی از روز دندان ها را تمیز نمی کنید

مسواک شما باید حداقل آخرین چیزی باشد که با دندان های شما در شب تماس پیدا می کند. ادموند هیلت، پرفسور دانشکده دندانپزشکی UCLA، می گوید: مصرف خوراکی قبل از خواب اگر غذاها در بین دندان های شما بماند، بطور قابل توجهی خطر پوسیدگی و کرم خوردگی دندان را افزایش می دهد.

روش مسواک زدن شما در صبح اهمیت یکسانی دارد. زمانی که چرت می زنید تولید بزاق محافظ در دهان کاهش می یابد و حتی تحریک تکثیر باکتری ها در دهان سریع ترمی شود. ۲ بار در روز حداقل ۲ دقیقه دندان خود را بشویید و مطمئن شوید که ۳۰ ثانیه هر گوشه دندان را تمیز کرده اید (دندان های بالا سمت چپ و دندان بالاسمت راست و غیره).

از مسواک نامناسب استفاده می کنید

از مسواکی با موی نرم که می تواند به آسانی در زیر بافت لثه قرار گیرد و هر گونه پلاکی که در بین دندان ها قرار گرفته است را بیرون براند، استفاده کنید. اگر پلاک های دندانی از بین نروند خطر ابتلا به بیماری های لثه افزایش می یابد.

شستشوی دندان ها با مسواک های با موی متوسط، سخت و استفاده از فشار مضاعف می تواند باعث عقب نشستن لثه شود و سطح ریشه دندان و یا پایین دندان ها را بدون محافظ قرار دهد. از آنجا که سطح ریشه دندان به سختی بخشی از دندان که با مینا پوشیده شده است نیست، شستشوی این منطقه می تواند به آسانی پوشش آن را از بین ببرد و باعث حفره و آسیب های کوچک می شود.

دهان را نمی شویید

بیرون ریختن خمیر داندان بطور کامل نمی تواند همه مواد مضری که با مسواک زدن آن ها را نرم و ضعیف کرده اید را از بین ببرید. از دهان شویه بدون الکل که دارای پری اکسید هیدروژن است، استفاده کنید. اگرهیچ گونه دهان شویه در دسترس ندارید، شستشوی دهان با آب خالی از لطف نیست.

شما روش نادرستی را برای تمیز کردن دندان استفاده می کنید

حرکات مستقیم دست جهت تمیز کردن دندان ها کار مناسبی نیست. وضعیت دسته مسواک و موقعیت موی نرم آن هنگامی که آن ها بافت لثه را لمس می کنند، باید با زاویه ۳۰  تا ۴۵ درجه باشد. مچ دست را به شکل دایره وار بچرخانید چرا که به شکل مؤثری پلاک دندانی را پاک می کند. زمانی که پشت داندان های جلویی را تمیزمی کنید، باید مسواک را بصورت عمودی حرکت دهید تا بهتر کل دندان را تمیز کنید. و مطمئن شوید که توجه خاصی به پشت دندان های خود دارید چون بطور طبیعی این منطقه محل تجمع پلاک دندانی است.

6 اشتباهی که هنگام مسواک زدن مرتکب می شویدمسواک را دیر تعویض می کنید

هر ۳ الی ۴ ماه لازم است مسواک را تعویض کنید چرا که مسواکی که موهای آن ساییده شده است، نمی تواند دندان را به خوبی تمیز کند و باکتری ها را از بین ببرد. مسواک های که مدت زمان زیادی از آن استفاده شود مکان خوبی برای تجمع باکتری ها است و می تواند باعث بیماری شما شود.

به قسمت های دیگر دهان بی اعتنا هستید

زبان شما باکتری های مضر را به دام می اندازد. غذا یا باقیمانده آن به راحتی می تواند در شکاف بین بخش فرش مانند زبان که به آن پاپیلای یا برآمدگی کوچک گفته می شود در سطح زبان گیر کنند. بنابراین لازم است همانقدر به که تمیز کردن دندان توجه دارید از تمیز کردن زبان نیز غافل نشوید.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

دیدگاهتان را بنویسید