پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

خانه / اخبار داغ / تکنولوژی / آغاز فعالیت های اپراتور مجازی در سال جدید

آغاز فعالیت های اپراتور مجازی در سال جدید

معاون رگولاتوری از ایجاد و راه اندازی اپراتورهای مجازی موبایل در سال جاری خبر داد و گفت: جزئیات پروانه فعالیت این اپراتورها در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده و به زودی ابلاغ می شود.

اپراتور مجازی تلفن همراه اپراتوری خواهد بود که امکان اجاره و یا خرید خدمات شبکه موبایل را از اپراتورهای فعال موبایل کشور دارد و با استفاده از نشان برند خود می تواند به مشترکان خدمات عرضه کند.

آغاز فعالیت های اپراتور مجازی در سال جدید

اپراتور مجازی
به گزارش مجله اینترنتی نخل و آفتاب و به نقل از مهر، صادق عباسی شاهکوه، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه جزئیات شکل گیری و آیین نامه ورود اپراتورهای مجازی به کشور توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شده است اظهار داشت: این مصوبه امسال اجرایی می شود و پیش بینی می شود که شاهد شکل گیری اپراتورهای مجازی در سال ۹۴ در کشور باشیم.

وی با تاکید براینکه در این آیین نامه برای ورود شرکتهای حوزه اینترنت به ویژه شرکتهای PAP به بازار اپراتورهای مجازی امتیاز قائل شده ایم، افزود: آینده بازار ارتباطات کشور همگرایی بخش ارتباطات ثابت و سیار است و به همین دلیل پیش بینی می شود که شرکتهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی ثابت، علاقه مند به حضور در بازار موبایل مجازی باشند.

عباسی شاهکوه با تاکید براینکه براساس مقررات تدوین شده تعداد زیادی اپراتور مجازی نمی تواند در کشور شکل بگیرد ادامه داد: اینکه متقاضیان راه اندازی اپراتور مجازی موبایل ملزم به انعقاد قرارداد با اپراتورهای فعلی موبایل و نیز ظرفیت سازی مطابق تعهدات خواهند بود کار راحتی نیست و به همین دلیل ممکن است چند کنسرسیوم از شرکتهای ارائه دهنده این خدمات شکل بگیرد.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۱۰ خود مقررات مرتبط با تعهدات اپراتورهای موبایل دارای شبکه درباره ارائه خدمات به اپراتورهای مجازی تلفن همراه و نیز اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتورهای مجازی را با هدف افزایش رقابت، کیفیت و پوشش خدمات و ارائه خدمات ارزش افزوده در بازار موبایل کشور، تصویب کرد.

اپراتور مجازی باید بخشهایی از شبکه زیرساخت موبایل را به جز شبکه دسترسی رادیویی راه اندازی کند و ایجاد مرکز سوییچینگ موبایل و ثبت اطلاعات مکانی مشترکان از دیگر الزامات مدنظر برای اپراتور مجازی است.

اپراتور مجازی ملزم به ارائه هرگونه خدمات ارتباطی و انتقال داده از قبیل دسترسی به اینترنت، دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر موبایل است.

براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورهای موبایل به عنوان اپراتورهای میزبان ملزم شدند که بخشی از ظرفیت شبکه خود را به اپراتورهای مجازی تخصیص دهند و نحوه اعمال سازوکار فنی آن به نحوی باشد که برای استفاده از این ظرفیت مشترکان اپراتور مجازی اولویت داشته باشند.

اپراتور میزبان باید درخواست مذاکره همه متقاضیان دارای موافقت اصولی را بررسی کرده و هرگونه محدودیت توسط اپراتور میزبان در ارائه خدمات به اپراتور مجازی خارج از چارچوب تعیین شده در پروانه وی مجاز نیست؛ در همین حال محدودیت و جلوگیری از همکاری اپراتور مجازی با سایر اپراتورهای میزبان در قالب قرارداد و یا هر توافق و قرارداد دیگر توسط اپراتور میزبان، ممنوع است.

طبق این مصوبه، اپراتور میزبان نباید هیچگونه تمایزی از لحاظ کیفیت خدمات میان آنچه به مشترکان خود ارائه می کند و آنچه در اختیار اپراتور مجازی قرار می دهد قائل شود و عدم همکاری اپراتورهای میزبان با اپراتورهای مجازی در انعقاد قرارداد، از مصادیق رفتارهای ضدرقابتی محسوب می شود.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

تنها روش لغو پیامک تبلیغاتی

از این پس روش فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی خدمات پیامکی از سوی تمامی اپراتورهای تلفن …

دیدگاهتان را بنویسید