سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

خانه / سلامت / سلامت عمومی / برخی از علائم سرطان

برخی از علائم سرطان

بسياري از سرطانها قابل پيشگيري اند. تعدادي از انواع سرطان نيز اگر به موقع تشخيص داده شوند كاملا قابل درمان خواهند بود. نيمي از افرادي كه به سرطان مبتلا مي شوند فرصت خوبي براي زنده ماندن دارند.برخی علائم به قدری برایمان تکراری شده اند که بی توجه از کنارشان عبور می کنیم، علائمی که می توانند زنگ خطر سرطان باشند. لازم است که افراد تنها به انجام آزمایشات پزشکی جهت تست کردن سرطانها در بدن خود اکتفا نکنند، و در صورت بروز برخی علائم که به آن اشاره می گردد پیگیر این موضوع بسیار مهم باشند.

1- خس خس سینه یا تنگی نفس
یکی از اولین نشانه های سرطان ریه تنگی نفس است که غالبا این افراد به سختی قادر به حبس نفس خود هستند.

2- سرفه مزمن یا درد سینه
درد قفسه سینه و سرفه های مزمن میتواند یکی از علائم سرطان باشد. انواع مختلفی از سرطان، من جمله تومورهای سرطان خون و ریه، می تواند نشانه هایی شبیه سرفه بد یا برونشیت داشته باشد.گزارش شده است که برخی از بیماران مبتلا به سرطان ریه درد در قفسه سینه دارند که گستردگی آن تا شانه یا پایین بازوها می رسد.
3- تب یا عفونت های مکرر
این اتفاق می تواند یکی از علائم سرطان خون باشد، سرطان سلول های خونی که در مغز استخوان شروع می شود. این سرطان باعث می شود که مغز تولید غیر طبیعی سلول های سفید خون را داشته و قابلیت  مبارز با عفونت بدن شما از بین برود.

4- تغييرات پوستي

خيلي از ما خال‌هايمان را بدقت بررسي مي‌كنيم، چرا كه مي‌دانيم هر نوع تغيير در تعداد و اندازه آنها مي‌تواند يكي از نشانه‌ها و علائم سرطان پوست باشد. اما بايد تغيير در رنگدانه پوست را هم جدي بگيريم. همچنين اگر يكدفعه دچار خونريزي يا ورقه ورقه شدن پوست شديد حتما بايد به پزشك متخصص نشان دهيد.

5- اشکال در بلع
وجود مشکل در بلعیدن معمولا با مری یا سرطان گلو همراه است، و گاهاً یکی از اولین نشانه های سرطان ریه محسوب می گردد.

6-خونريزي غيرعادي در خانم ها

خانم‌هايي كه هنوز به يائسگي نرسيده‌اند خيلي‌وقت‌ها به خونريزي‌هاي زودتر از زمان عادت ماهيانه بي‌توجهي مي‌كنند. اما خونريزي بين زمان عادت ماهيانه بخصوص وقتي عادت ماهيانه‌ منظم است، نياز به آزمايش و بررسي دارد. خونريزي بعد از رسيدن به يائسگي مي‌تواند علامت سرطان رحم باشد، بنابراين پزشك ‌بايد بدقت سابقه خانوادگي شما را بررسي و برحسب زمان خونريزي و ساير علائم، آزمايش فراصوت يا بيوپسي برايتان تجويز كند.

7- متورم شدن غدد لنفاوی و یا توده در گردن، زیر بغل، کشاله ران
بزرگ شدن غدد لنفاوی نشان دهنده تغییراتی در سیستم لنفاوی است که خود یکی از علائم سرطان است.

8- عفونت دهاني

افراد بخصوص سيگاري‌ها بايد بدقت مراقب لكه‌هاي سفيدي كه درون دهان يا روي زبانشان ايجاد مي‌شوند، باشند. بيشتر اين لكه‌ها مي‌توانند نشانه‌هاي اوليه نوعي از سرطان باشند كه مي‌توانند منجر به سرطان دهان شود. از دندانپزشك يا پزشكتان بخواهيد بدقت وضعيت را بررسي كنند و درمورد درمان آن تصميم بگيرند.

9- کبودی بیش از حد یا خونریزی های بدون توقف بدن
این علامت معمولا نشان می دهد که اتفاق غیر طبیعی با پلاکت و گلبول های قرمز خون رخ داده است، که می تواند علامت و نشانه ای از سرطان خون باشد. با گذشت زمان، سلول های سرطانی توانایی حمل اکسیژن از طریق خون را تضعیف می کنند.

10- ضعف و خستگی
خستگی و ضعف عمومی از نشانه های انواع مختلف سرطان است که نیاز است به آن نگاه ویژه ای شود، که غالبا در ترکیب با سایر علایم سرطان رخ می دهد. اما هر زمان که احساس خستگی بدون دلیل داشته و نتوانستید آن را با خواب رفع کنید، با دکتر خود صحبت کنید.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید

در مطلب ۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید از مجله اینترنتی نخل و …

دیدگاهتان را بنویسید