شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خانه / خودرو / عيب يابي سيستم كولر خودرو

عيب يابي سيستم كولر خودرو

با نزدیک تر شدن به فصل تابستان و گرم ترشدن هوا در این ترافیک وشلوغی مردم از کولر خودرو برای آسایش بیشتر، بیشتر استفاده می کنند.در این مطلب روش های عیب یابی کولر خودرو را در زمانی که کولر معیوب هست برای شما جمع آوری کرده ایم

* لطفا خطرات استفاده از کولر خودرو که نمی‌دانستیم! راهم هم مطالعه کنید

2(361)
مشكل: هواي خروجي از كانال هاي كولر به اندازه كافي خنك نيست.
علت ها:
1- دريچه ورودي هواي خارج خودرو باز است.
روش اصلاح: دريچه را ببنديد.
2- تسمه كمپرسور خوب سفت نيست و لغزش دارد.
روش اصلاح: يا تسمه را تعويض كنيد و يا اگر سالم است آنرا به اندازه كافي سفت كنيد.
3- شير آب رادياتور بخاري باز است.
روش اصلاح: شير آب بخاري را ببنديد و در صورتي كه در خودرو شيري به اين منظور پيش بيني نشده شيلنگ آب بخاري را با پوسته موتور يكسره كنيد.
4- دريچه بخاري باز است.
روش اصلاح: دريچه بخاري را ببنديد.
5- پره هاي كندانسور توسط ذرات ريز مسدود گشته.
روش اصلاح: كندانسور را با فشار هوا تغيير كنيد.
6- مايع مبرد (گاز مبرد) در محلي از كولر به بيرون نشت كرده.
روش اصلاح، سيستم را از نظر نشتي چك كنيد و نشتي را بر طرف كنيد.
7- خشك كن بر عكس نصب شده
روش اصلاح: خشك كن را باز كرده و به نحو صحيح مونتاژ كنيد.
8- خشك كن مسدود است.
روش اصلاح: خشك كن تعويض گردد.
9- اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: محل گرفتگي اواپراتور را تميز كنيد.
10- سطح اواپراتور يخ زده است.
روش اصلاح: ترموستات را كنترل كنيد.
مشكل: هواي خروجي از اواپراتور داراي طعم و بوي خاصي است.
علت ها:
1- ذرات ريزي در لابه لاي پره هاي اواپراتور جمع شده اند.
روش اصلاح: داخل پره هاي اواپراتور را تميز كنيد.
2- لوله تخليه آب زیر اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: لوله تخليه آب اواپراتور را تميز كنيد.
3- جلبك هايي در لابه لاي پره هاي اواپراتور رشد كرده اند.
روش اصلاح: پره هاي اواپراتور را با مواد هيدروفيليك شتسشو دهيد.
مشكل: سيستم كولر سر و صدا و ارتعاش زيادي دارد.
علت ها:
1- تسمه كمپرسور شل شده و يا اينكه كمپرسور در محل خود محكم نصب نشده است.
روش اصلاح: تسمه كمپرسور را سفت كرده و يا پيچ هاي اتصال كمپرسور را در جاي خود محكم كنيد.
2- داخل سيكل كولر كمي هوا وجود دارد.
روش اصلاح: گاز كولر را توسط دستگاه ريكاوري تخليه و مجدداً شارژ نماييد.
مشكل: كمپرسور روشن نمي شود و يا به سرعت قطع و وصل مي شود.
علت ها:
1- رله كنترل آمپر خراب است.
روش اصلاح: رله مربوطه را چك كنيد.
2- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را كنترل و در صورت امكان تنظيم كنيد.
3- سوئيچ فشار خراب است.
روش اصلاح: سوئيچ فشار و كانكتور برق آن را چك كنيد.
4- فيوز اصلي كولر سوخته است.
روش اصلاح: فيوز را تعويض كنيد.
5-تسمه كمپرسور شل مي باشد.
روش اصلاح: تسمه را به اندازه مناسب سفت كنيد.
6- كمپرسور مشكل داخلي دارد.
روش اصلاح كمپرسور را تعبير و يا تعويض كنيد.
7- ولتاژ باتري خودرو خيلي كم است.
روش اصلاح:باتري را مجدداً شارژ و يا تعويض نماييد.
8- كلاچ كمپرسور خراب است.
روش اصلاح: كلاچ را تعويض كنيد.
9- سطح درگيري كلاچ آغشته به روغن شده است.
روش اصلاح: سطح درگيري كلاچ را تميز كرده و يا كلاچ را تعويض كنيد.
10- فاصله بين پولي كمپرسور و صفحه كلاچ زياد است.
روش اصلاح: فاصله محرك كلاچ تا پولي را تنظيم كنيد.
11- بعضي يا يكي از رله هاي سه تايي خراب است.
روش اصلاح: رله خراب را از رله سه تايي جدا كرده تعويض كنيد.
مشكل: فشار در شير شارژ فشار پايين خيلي بالا است.
علت ها:
1- كمپرسور مشكل داخلي دارد.
روش اصلاح: كمپرسور تعمير و يا تعويض شود.
2- اتصال حس كننده شير انبساط به لوله خروجي اواپراتور به درستي برقرار نيست.
روش اصلاح: اتصال تعمير شود.
3- خمير حباب شير انبساط كنده شده است.
روش اصلاح: خمير تعويض گردد.
4- تنظيم شير انبساط به هم خورده و بيش از حد باز است.
روش اصلاح: شير انبساط تعويض گردد.
مشكل: فشار در شير شارژ فشار پايين خيلي پايين است.
علت ها
1- ميزان شارژ كافي نيست.
روش اصلاح: سيستم را مجدداً شارژ كنيد.
2- خشك كن (دراير) مسدود است.
روش اصلاح: دراير تعويض گردد.
3- شير انبساط مسدود است.
روش اصلاح: شير انبساط تعويض گردد.
4- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را چك كنيد.
5- لوله ها يخ زده اند.
روش اصلاح: لوله ها را تميز كرده و يا جايگزين كنيد.
مشكل: فشار در شير شارژ فشار بالا خيلي بالا است.
علت ها:
1- خنك كاري كندانسور ضعيف است.
روش اصلاح: كندانسور را كنترل كرده و پره هاي آن را با فشار هوا تميز كنيد.
2- فن كمكي كندانسور خراب است.
روش اصلاح: فن كندانسور تعمير و يا تعويض شود.
3- شارژ گاز بيش از اندازه است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخليه و مجدداً شارژ شود
4- داخل لوله ها هوا وارد شده است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخليه و مجدداً شارژ شود.
مشكل: فشار در شير شارژ فشار بالا خيلي پايين است.
علت ها:
1- ميزان شارژ گاز كافي نيست.
روش اصلاح: سيستم را از نظر نشتي چك كنيد و پس از رفع عيب، آنرا مجدداً شارژ كنيد.
2- كمپرسور يا كلاچ آن مشكل داخلي دارد.
روش اصلاح: كمپرسور تعمير و يا تعويض گردد.
مشكل: در حين عملكرد كولر دماي آب رادياتور به صورت غير طبيعي بالا مي باشد.
علت ها:
1- مدار دور تند درست تنظيم نشده است.
روش اصلاح: پيچ تنظيم مدار تند را تنظيم كنيد.
2- رله مربوط به فن كندانسور خراب است.
روش اصلاح: رله مربوط را تعويض و يا تنظيم كنيد.
3- فن كندانسور سوخته است.
روش اصلاح: فن كندانسور را تعمير و يا تعويض كنيد.
4- درپوش رادياتور خودرو درست آب بندي نشده است.
روش اصلاح: درپوش رادياتور را تعمير و يا تعويض كنيد.
5- فن رادياتور كار نمي كند
روش اصلاح: فن رادياتور و سنسور كنترل دماي آب رادياتور را كنترل كنيد.
6- عقربه دماي آب رادياتور روي داشبورد، دما را درست نشان نمي دهد.
روش اصلاح: عقربه مربوطه و يا سنسور كنترل عقربه مربوطه را كنترل و در صورت اشكال تعمير و يا تعويض كنيد.
مشكل: كمپرسور كولر به طور دائم كار مي كند و به صورت متناوب قطع و وصل نمي شود.
علت: ترموستات اواپراتور تنظيم نشده و يا تنظيم آن به هم خورده است.
روش اصلاح: ترموستات را تعمير و يا تعوض كنيد.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

عجیب ترین خودروهای جهان +تصاویر

*خودروهای اسپرت* معمولآ با ظاهری جذاب و چشمگیر ساخته می‌شوند و هدف اصلی آن‌ها جلب نظر افراد علاقه‌مند به اتومبیل‌های زیبا و جذاب است. با این حال...

دیدگاهتان را بنویسید