پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

خانه / سلامت / تناسب اندام / فریب تبلیغ ژل لاغری را نخورید

فریب تبلیغ ژل لاغری را نخورید

از طرفی این که چند ماه ورزش کنید و رژیم بگیرید کافی نیست. شما باید این رفتارها را به سبک زندگی‌تان تبدیل کنید. برای این‌کار باید عادت‌های غذایی نادرست و بی‌تحرکی را برای همیشه کنار بگذارید تا نتیجه زحمات تان از بین نرود. همچنین خودتان را گول نزنید و دنبال میانبرهایی مثل ژل، کرم، گن و… نباشید که هیچ تاثیری ندارند.
همیشه راه‌های میانبر‌ و کوتاه‌تر بیشتر انتخاب می‌شوند. این قضیه را می‌توان از رشد قارچ‌گونه تبلیغات مختلف و فریبنده برای لاغری و تناسب اندام فهمید.
دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که نداند تنها راه درمان چاقی، رژیم‌ غذایی سالم،‌ تحرک بدنی و پرهیز از پرخوری است؛ اما با وجود این، بازار قرص، کمربند، چای، گن لاغری و صدها محصول لاغری دیگر هنوز داغ‌ است.

این روزها هم یک تبلیغ جدید به دنیای پرزرق و برق تبلیغات ماهواره‌ای اضافه شده؛ ژل لاغری آن هم از نوع برزیلی که در عرض چند دقیقه چربی‌های موضعی را آب می‌کند و از شر اضافه وزن خلاص می‌شوید. آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟

بحث کرم‌ها و ژل‌های لاغری اصلا جدید نیست، اما تبلیغ ژل لاغری که بتازگی از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود این محصول را نسل جدیدی از ژل‌های لاغری عنوان می‌کند که از عصاره گیاهان ساخته شده و بعد از آزمایش‌های بسیار و بررسی‌های کاملا تخصصی، مجوزهای قانونی مراکز معتبر سلامت و بهداشت اروپا و آمریکا را کسب کرده است.

برای رسیدن به وزن ایده‌آل و آب کردن چربی‌ها کافی است مقداری از ژل را روی موضع مورد نظر ماساژ دهید (۳ بار به چپ و ۳ بار به راست!) و منتظر بمانید تا محصول اثر کند. ابتدا احساس حرارت شدیدی خواهید کرد و سپس بلافاصله پوستتان خنک می‌شود و حسابی عرق می‌کنید. به این ترتیب چربی‌ها از زیر پوست به سطح آن می‌آیند طوری که ۲۰ درصد از حجم عرق بدنتان چربی خالص است.

دکتر فرانک سماک، متخصص تغذیه می‌گوید: احتمالا مردم ما باهوش‌تر از این هستند که گول چنین تبلیغاتی را بخورند. ده‌ها نوع کرم و ژل لاغری در بازار وجود دارد که هر کدام ترکیب خاص و عناصر فعال خاص خود را دارند. با این حال مکانیسم کارکرد همه آنها یکسان است. کرم با نفوذ به داخل پوست مواد فعالی را وارد آن می‌کند که باعث تبخیر آب ناحیه مورد نظر و عرق کردن می‌شود. بنابراین شما با از دست دادن آب میان‌بافتی وزن مختصری کم می‌کنید، اما این کاهش وزن ربطی به از بین رفتن چربی‌های موضعی ندارد.

آیا ژل‌های لاغری عوارض دارند؟

همان طور که اشاره شد ژل‌های لاغری تاثیری در رفع چربی‌های موضعی بدن ندارند و با خرید آنها فقط پولتان را دور ریخته‌اید؛ اما این همه ماجرا نیست چرا که ممکن است بر اثر استفاده مداوم از آنها بدن آب زیادی را از دست بدهد و با مشکل کم‌آبی و شوک ناشی از آن مواجه شود. پس بر خلاف ادعای فروشندگان این محصولات، ژل‌های لاغری اصلا بی‌عارضه نیستند.

دکتر مجتبی ولی‌زاده، متخصص پوست‌و‌مو درباره عوارض پوستی این ژل‌ها به جام‌جم می‌گوید: افرادی که پوست‌های حساسی دارند به هیچ وجه نباید سراغ چنین محصولاتی بروند. به دلیل مکانیسم اثر این ژل‌های به اصطلاح لاغری، پوست با تعریق زیادی مواجه می‌شود. خیلی‌ها هم با دیدن این صحنه حسابی ذوق‌زده می‌شوند که در حال آب کردن چربی‌ها هستند و موضع را با نایلون می‌پوشانند تا بیشتر عرق کند و چربی بیشتری آب شود. من میان بیماران خودم هم با چنین مواردی روبه‌رو بوده‌ام که به واسطه همین اشتباه دچار حساسیت‌های شدید و حتی سوختگی پوست شده‌اند.

البته برخی ترکیب‌های دارویی می‌توانند به صورت موضعی در درمان سلولیت و چربی‌های موضعی خاص تا حدودی موثر باشند. این ترکیب‌ها در کنار روش‌های لیزرتراپی و هورمون‌درمانی بیشتر جنبه درمانی دارند و تحت‌ شرایط خاص زیر نظر پزشک و برای افراد خاص به کار می‌روند و بدون شک، مصرف مداوم آنها عوارض جانبی متعددی دارد. این که یک ژل بتواند از طریق پوست جذب شود و چربی‌های بدن را بسوزاند، هرگز در علم به اثبات نرسیده است.

لاغری موضعی هم رژیم و هم ورزش می‌خواهد

رسیدن به تناسب اندام، پروژه کوتاه مدتی نیست. دکتر سماک با بیان این مطلب می‌افزاید: لاغر شدن به برنامه ریزی دقیق، زمان کافی، اراده و پیروی از یک رژیم غذایی اصولی نیاز دارد و به مرور زمان هم اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال شما با پیروی از یک رژیم غذایی اصولی در کنار ورزش در هفته نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن خواهید داشت و بعد از گذشت ۶ ماه این کاهش وزن مشهود خواهد بود. پس واقع بین باشید و توقع تان را بیش از حد بالا نبرید.

بدون شک رژیم غذایی به تنهایی می‌تواند به کاهش یا افزایش وزن شما کمک کند، اما در صورتی که ورزش را هم به برنامه زندگی روزانه‌تان اضافه کنید، سرعت شما برای رسیدن به تناسب اندام تا دو برابر بیشتر می‌شود. البته اگر می‌بینیم چربی بیشتر در ناحیه شکم و پهلو جمع می‌شود به خاطر تنظیمات خاصی است که در بدن ما حاکم است.

بدن چربی‌های اضافی را در جایی که کمترین خطر را برایش دارد ذخیره می‌کند و هر وقت هم که لازم داشت از همان جا برمی‌دارد. پس همان طور که شما کار خاصی روی شکم تان انجام نداده‌اید که چاق شود برای لاغر شدنش هم لازم نیست کار خاصی رویش انجام دهید و راه درستش تغذیه مناسب و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم است.

از طرفی این که چند ماه ورزش کنید و رژیم بگیرید کافی نیست. شما باید این رفتارها را به سبک زندگی‌تان تبدیل کنید. برای این‌کار باید عادت‌های غذایی نادرست و بی‌تحرکی را برای همیشه کنار بگذارید تا نتیجه زحمات تان از بین نرود. همچنین خودتان را گول نزنید و دنبال میانبرهایی مثل ژل، کرم، گن و… نباشید که هیچ تاثیری ندارند.

لاغری با از دست دادن آب بدن

به گفته دکتر سماک، هر چند وقت یک بار، ژل‌ها یا کرم‌های لاغری جدید وارد بازار می‌شود و اتفاقا همه آنها تضمین می‌کنند محصولشان براساس تحقیقات و مطالعات علمی تهیه شده است، در حالی که فقط آب را از بدن خارج می‌کنند که بعد از مدت کوتاهی با جایگزین شدن آن، همه چیز به حالت اول برمی‌گردد.

در واقع، نهایت کاری که این ژل‌ها می‌توانند انجام دهند، ایجاد تعریق در پوست است و اصلا نمی‌توانند باعث سوزاندن چربی در بدن شوند. در ضمن اگر چنین یافته‌هایی صحت دارد و در آمریکا و اروپا مورد تائید است، پس چگونه ۶۰ درصد مردم آمریکا و ۴۰ درصد اروپایی‌ها دچار چاقی مفرط هستند و سالانه هزینه‌های هنگفتی صرف عوارض چاقی در آنجا می‌شود؟ آیا این افراد توانایی پرداخت مبلغ ناچیزی را ندارند تا مثل یک مجسمه‌ساز به اندامشان شکل دهند؟!

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

جديدترين گلچين پيامک تبريک عيد نوروز

در مطلب جديدترين گلچين پيامک تبريک عيد نوروز مجله اينترنتي نخل و آفتاب متفاوت ترين …

دیدگاهتان را بنویسید