جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خانه / مذهبی / فطریه + مبلغ فطریه 95

فطریه + مبلغ فطریه 95

در مطلب فطریه + مبلغ فطریه 95 از مجله اینترنتی نخل و آفتاب مطالبی درمورد فطریه قرار داده ایم همچنین می توانید میزان فطریه سال 95 را هم در آخر این مطلب مشاهده کنید.

میزان زکات,ماه رمضان,کفاره,فطریه سال 95,پرداخت زکات,زکات,زکات فطره,فطر,عید فطر,واجب,فطریه,فطریه چیست

فطریه چیست؟

فطره در لغت چند معنا دارد كه مهمترين آن ها خلقت و اسلام است و در اصطلاح عبارت است از زكاتي كه هر مسلمان براي خود و هر كس كه ناخور او محسوب شود، به مستحق مي پردازد و زمان اداي آن مغرب روز آخر ماه رمضان تا ظهر روز عيد فطر مي باشد.

 

فطریه بر چه کسی واجب است؟

اگر کسی موقع غروب شب عید فطر (که فردای آن شب، روز عید است) بالغ، عاقل و هوشیار باشد و همچنین فقیر نباشد باید برای خود و همه کسانی که نانخور او هستند (یعنی در نظر مردم تحت سرپرستی اقتصادی او هستند و روزگارشان از دارایی او تامین می‌شود) زکات فطره پرداخت کند، پس بر کسی که خودش فقیر نباشد، واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره را بپردازد. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر فرد تحت تکلف واجب نمی‌شود.

* حتی اگر نامسلمان هم نانخور مسلمان باشد باید به ازای او هم زکات فطره پرداخت شود.

 

فقیر کیست؟

فقیر کسی است که خرج متعارف یک ساله خود و اهل و عیالش را (به صورت یک‌جا یا بطور متناوب) ندارد.

بنابراین اگر کسی هم اکنون خرجی یک سال را ندارد ولی بی‌کار هم نیست و ماهانه درآمد دارد فقیر حساب نمی‌شود اما کسی که به اندازه خرج یک سال دارایی ندارد و بیکار هم هست فقیر محسوب می‌شود ولی شخص بیکاری که خرج یک سال آینده را دارد فقیر حساب نمی‌شود.

 

فطریه مسافران، بیماران، سربازان، کارگران و بچه در شکم مادر:

اگر نانخور کسی در مسافرت باشد سرپرست او باز هم باید فطره او را بدهد مگر آنکه در محل مسافرت چندین روز مهمان کسی باشد که نانخور او محسوب شود که در این صورت فطره بر میزبان واجب است.

فطره بیمارانی که در بیمارستان‌ها هستند بر عهده سرپرست اقتصادی آنهاست.

سربازانی که در پادگان‌ها و مرزهای کشور مشغول خدمت به اسلام و وطن هستند نانخور دولت حساب نمی‌شوند و فطره آنها بر کسی واجب است که سرپرستی آنها را بر عهده دارد مثلا بر عهده پدر آنهاست. اما اگر سرپرست ندارند و فقیر هم نیستند بر خودشان واجب است و اگر فقیر باشند فطره آنها بر کسی واجب نیست.

کارگرانی که از طرف کارفرمای خویش، غذا دریافت می‌کنند یا پرستارانی که در بیمارستانها کار می‌کنند و همه کسانی که شرایط مشابه دارند، زکاتشان برعهده کارفرما یا بیمارستان نیست چون غذا قسمتی از حقوق آنها محسوب می‌شود.

 

بچه‌ای که در شکم مادر است فطره ندارد یعنی در واقع، نانخور کسی حساب نمی‌شود.

وزاد اگر قبل از غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان به دنیا آمده زکاتش بر عهده پدرش است اما اگر پدر ندارد کسی که خرجی مادرش را می‌دهد باید زکات او را بدهد.

فطره نوزادی که بعد از غروب آخرین روز ماه رمضان، به دنیا آمده در آن سال بر عهده هیچ کس نیست.

 

پرداخت زکات به شرابخوار و کسی که آشکارا گناه می‌کند:
پرداختن زکات به شرابخوار یا کسی که آشکارا و در میان همگان گناه می‌کند (هر گناهی) صحیح نیست هرچند که زکات را در معصیت هم خرج نکند همچنانکه برخی از علما، دادن زکات به بی نماز را صحیح نمی‌دانند.
* در نظر بسیاری از علما انتقال زکات فطره از شهر پرداخت کننده آن به شهر دیگر صحیح نیست.

 
فطریه سال 95 چقدر است؟
دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله مکارم شیرازی میزان کفاره هر مد طعام در سال 95 را برای هر نفر 2 هزار تومان و زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب 3 کیلو گندم به مبلغ 7 هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل 15 هزار تومان اعلام کردند.

دفتر آیت‌الله وحید خراسانی نیز میزان زکات فطره بر اساس 3 کیلو گندم را مبلغ 7 هزار تومان اعلام کرد.

 

 

 

 

 

منبع: بیتوته , yjc.ir

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

چرا سوره ي توبه با بسم اللَّه الرحمن الرحيم شروع نشده؟

در مطلب چرا سوره ي توبه با بسم اللَّه الرحمن الرحيم شروع نشده؟ از مجله …