پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خانه / کامپیوتر و اینترنت / نکاتی جهت استفاده از شبکه عمومی Wifi

نکاتی جهت استفاده از شبکه عمومی Wifi

استفاده از شبکه Wifi در مکان های عمومی مثل: کافی شاپ‌ها، کتابخانه‌ها، فرودگاه‌ها، هتل‌ها، دانشگاه ها و… بسیار راحت و مناسب است؛ اما این مکان‌ها اغلب قابل اطمینان و امن نیستند. هنگام استفاده از اینترنت در این مکان‌ها بهتر است اطلاعاتتان را فقط به وب سایت‌های که کاملاً رمزنگاری شده‌اند، ارسال کنید. در صورتی می‌توانید از امنیت Wifi  در یک مکان عمومی مطمئن شوید که برای استفاده از شبکه از شما یک پسورد WPA بخواهند. اگر این امر اتفاق نیفتاد، بدانید شبکه امن نیست.

 

 

سیستم­ های رمز‌نگاری چگونه کار می‌کنند؟

رمزنگاری، راه مطمئنی است که با آن می‌توانید در هنگامی که آنلاین هستید از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید. رمز نگاری موجب می‌شود در هنگام جابه ­جایی فایل­ ها در اینترنت، اطلاعات به صورت رمز و کد فرستاده شود تا برای همه افراد در دسترس نباشد. هنگام استفاده از شبکۀ بی‌سیم، بهتر است، اطلاعات شخصی را از طریق وب سایت یا شبکۀ Wifi امنی که رمزگذاری شده‌اند، ارسال کنیم. یک وب سایت مطمئن و امن از اطلاعاتی که شما به آن ارسال کرده‌اید یا آن‌ها به شما ارسال کرده‌اند، محافظت می‌کند. همچنین یک شبکه بی‌سیم امن، تمامی اطلاعاتی را که شما با استفاده از آن شبکه ارسال کرده اید، رمزنگاری می‌کند.

چگونه از رمزنگاری وب سایت‌ها مطمئن شویم؟

هنگامی که شما ایمیلی ارسال می‌کنید، عکس‌ها یا فیلم‌های دیجیتال را با کسی به اشتراک می‌گذارید یا از شبکه اجتماعی و یا از بانک داری آنلاین استفاده می‌کنید، شما در واقع در حال ارسال اطلاعات شخصی خود در اینترنت هستید. اطلاعاتی که شما به اشتراک گذاشته‌اید، در یک کامپیو‌تر قوی (سرور) که تمامی محتویات آن را جمع آوری و جابه­ جا می‌کند، ذخیره می‌شود. بسیاری از وب سایت‌ها، مثل سایت بانک‌ها، برای محافظت از اطلاعات از رمزنگاری استفاده می‌کنند.

برای اطمینان از اینکه آیا یک وب سایت رمزنگاری شده است یا خیر، به دنبال https در ابتدای آدرس وب سایت بگردید. برخی سایت‌ها از رمزنگاری فقط در صفحۀ ورود به سایت (Login) استفاده می‌کنند؛ امّا اگر در تمامی قسمت­ های وب سایت اطلاعات شما رمزنگاری شده نباشد، حساب کاربری شما در معرض خطر قرار می‌گیرد.به دنبال  https  در همۀ صفحات سایت بگردید نه فقط در قسمت ورودی سایت‌ها.

هیچ‌گاه تصور نکنید، مکان‌هایی که  Wif  در آناستفاده می‌کنید، لزوماً امنیت لازم را دارند.

اغلب مکان‌های که از شبکه عمومی  Wifiاستفاده می‌کنند، اطلاعات ارسالی شما در اینترنت را رمزنگاری ن می‌کنند و همچنین این شبکه ها امن نیستند.اگر از یک شبکۀ نا‌امن یا یک سایت رمزنگاری نشده یا سایتی که فقط هنگام ورود رمزنگاری شده است، استفاده می‌کنید در این صورت کاربران دیگر نیز در شبکه می‌توانند، ببیند شما چه کاری را انجام می‌دهید یا چه چیزی را ارسال می‌کنید. آن‌ها همچنین قادر به ربودن اطلاعات ورودی شما (Login) هستند. ابزارهای جدید هک که  به صورت رایگان در دسترس افراد آنلاین است، این کار را برای آن‌ها آسان کرده است. اطلاعات شخصی، اسناد خصوصی، تماس‌ها، عکس‌های خانوادگی و حتی اطلاعات ورود به سیستم شما، ممکن است در معرض خطر ربوده شدن قرار گیرد.

یک فرد کلاهبردار می‌تواند از حساب کاربری شما برای جعل هویت سوء استفاده کند و با معرفی ­خود به جای شما، از افرادی که با شما در ارتباط هستند، به اشکال مختلف کلاهبرداری کند، به علاوه یک هکر می‌تواند از نام کاربری و رمز عبور شما برای دستیابی به سایت‌هایی که دارای اطلاعات مالی شما هستند، استفاده کند.از خود در هنگام استفاده از شبکۀ عمومی  Wifi ، محافظت کنید.

چگونه می‌توانید از اطلاعات خود محافظت کنید؟

  • هنگامی که از شبکه عمومی Wifi استفاده می‌کنید، تنها از سایت‌های که مطمئن هستید، رمزگذاری شده‌اند استفاده کرده و اطلاعات خود را به آن ارسال کنید. برای امنیت بیشتر، ورود شما برای بازدید از هر سایت از هنگام ورود به سایت تا هنگام خروج از سایت، باید رمزگذاری شده باشد. اگر فکر می­ کردید سایتی که در آن وارد شده ­اید یک سایت امن و رمزنگاری شده است، اما اگر متوجه شدید این طور نیست سریعاً از آن سایت خارج شوید.
  • به طور دائم در سیستم (sign in) نباشید. هنگامی که نیازی به استفاده از حساب کاربری خود ندارید، از آن خارج شوید.
  • از یک پسورد ثابت در سایت‌های مختلف استفاده نکنید. این کار موجب می‌شود تا هنگامی که شخص به یکی از رمزهای عبوری حساب شما دسترسی یافت، بتواند به تمامی پسوردهای شما دست یابد.
  • بسیاری از مرورگرهای وب به کاربرانی که از وب سایت‌های مشکوک به کلاهبرداری بازدید می­ کنند و یا از آن­ها فایل دانلود می‌کنند هشدار می‌دهند به این هشدار‌ها دقت کنید و مروگر نرم افزارهای خود را به روز کنید.
  • برخی شبکه‌های Wifi از سیستم رمزنگاری WEP وWAP  استفاده می ­کنند، WAP2 قویترین است. سیستم رمزنگاری WAP از اطلاعات شما در برابر برنامه‌های هک رایج، محافظت می‌کند WEPممکن است، نتواند این کار را انجام دهد. اگر مطمئن نیستید که در یک شبکه WPA هستید، احتیاط را رعایت کنید و همانند زمانی که در یک شبکه ناامن هستید، رفتار کنید.
  • نصب add-ons و Plug-in ها در مروگر می‌تواند، کمک شایانی کند. برای مثال، https- every force- tls    از وصله های رایگان فایرفاکس هستند که مرورگر را در استفاده از سیستم رمزنگاری در وب سایت­ های معروفی که رمزنگاری نشده ­اند، ولی امکان برخورداری از  https  را دارند، مجبور می­ کند.

البته این وصله ها شما را در تمامی وب سایت ها مورد حمایت قرار نمی­ دهند، بنابراین به وجود  https در آدرس بار مرورگر دقت کنید.

منبع:ایران هشدار

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

دانلود مستقیم فایل در تلگرام بدون باز کردن لینک!

با ترفند دانلود مستقیم فایل در تلگرام بدون باز کردن لینک! که در این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید