پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

خانه / کامپیوتر و اینترنت / تلفن همراه / ۸ نکته درمورد واتس‌اپ

۸ نکته درمورد واتس‌اپ

واتس‌اپ در حال حاضر محبوب‌ترین سرویس پیام رسان در جهان است. از سال ۲۰۰۹ که کارش را آغاز کرده تا امروز، به سرعت رشد کرده است و حالا هم بیش از هشتصد میلیون کاربر فعال دارد. اما، فقط به این خاطر که محبوب است دلیل نمی‌شود که شما هم بی چون و چرا به سراغش بروید و از آن استفاده کنید.
واتس‌اپ

1- اهمیتی به اطلاعات شما نمی‌دهد

تابستان امسال، بنیاد مرز الکترونیک (EFF) گزارش سالانه خود تحت عنوان Who Has Your Back را منتشر کرد. هدف از این گزارش این است که بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا را بر اساس محافظت از اطلاعات کاربران رتبه بندی کند.

هر شرکت بر مبنای این پنج عامل امتیاز دریافت می‌کند:

  1. آیا این شرکت از بهترین راه‌کارها برای حفاظت اطلاعات استفاده می‌کند؟
  2. آیا این شرکت درخواست کشورها برای دسترسی به اطلاعات را با کاربران خود در میان می‌گذارد؟
  3. آیا این شرکت در مورد قوانین نگه‌داری اطلاعات به اندازه کافی با کاربران خود صادق هست؟
  4. آیا این شرکت درخواست کشورها برای حذف کردن محتوا را افشا می‌کند؟
  5. آیا این شرکت جلوی Backdoorهایی که به کشورها اجازه دسترسی به اطلاعات را می‌دهند را می‌گیرد؟

این اولین سال حضور واتس‌اپ در این گزارش بود و این شرکت یک سال وقت داشت تا برای گرفتن یک امتیاز خوب از EFF خود را آماده کند، ولی در نهایت امتیازی بسیار پایین‌تر از حد انتظار نصیب واتس‌اپ شد.

در یک بیانیه، EFF عنوان کرد که : واتس‌اپ هیچ کدام از بهترین راه‌کارها برای حفاظت اطلاعات را که ما در این گزارش مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌ایم را به کار نبرده.

2- جایی برای پنهان شدن وجود ندارد

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی که واتس‌اپ در چند سال اخیر معرفی کرده همان دو تیک آبی رنگ است که البته برای حفظ حریم خصوصی چندان جالب به نظر نمی‌رسد. به محض اینکه یک پیام را باز کنید و بخوانید، کسی که آن پیام را برای شما فرستاده با دو تیک آبی می‌تواند متوجه شود که شما آن پیام را خوانده‌اید.

این یعنی اگر پیامی از کسی دریافت کنید که نمی‌خواهید به هر دلیلی جوابش را بدهید، هیچ راهی وجود ندارد که پنهان شوید چون آن شخص خیلی راحت متوجه می‌شود که شما او را مخصوصا نادیده گرفته‌اید.

بعلاوه، آخرین تاریخ و زمانی که از واتس‌اپ استفاده کرده‌اید نیز برای همگان قابل مشاهده است. بنابراین اگر هوشمندانه رفتار کنید و آن پیام را باز نکنید تا دو تیک آبی برای شخص ارسال کننده نمایان نشود، باز هم آن شخص می‌تواند بفهمد که شما اخیرا از واتس‌اپ استفاده کرده‌اید و با دیگران چت کرده‌اید ولی عمدا جواب او را نمی‌دهید.

3-کلاینت وب واتس‌اپ

انتشار کلاینت وب واتس‌اپ یکی از خبرسازترین به روز رسانی‌های این سرویس در تاریخ شش ساله‌اش بود.

با اینکه این کلاینت بسیار مفید است، ولی خطراتی هم به دنبال دارد. به عنوان مثال، مجرمان رایانه‌ای اخیرا شروع به توزیع لینک‌های دانلود آلوده‌ای کرده‌اند که شکل و شمایل واقعی کلاینت واتس‌اپ را دارند. شما وقتی روی این لینک‌ها کلیک می‌کنید به جایی شبیه کلاینت وب واتس‌اپ هدایت می‌شوید، ولی در عین حال بدافزارهای خطرناکی هم روی دیوایس شما نصب می‌شوند.

4- صاحبش ف*ی*س*بوک است

در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۱۴، ف*ی*س*بوک با قیمت چشم‌گیر ۱۹ میلیارد دلار واتس‌اپ را خریداری کرد. این بزرگ‌ترین خرید ف*ی*س*بوک تا به امروز بوده است.

با اینکه پشتیبانی شرکت بزرگی مثل ف*ی*س*بوک می‌تواند به نوآوری‌ها و ویژگی‌های جدیدی منتهی شود، ولی این برای برخی از کاربران خبر خوبی به شمار نمی‌رود. ف*ی*س*بوک در چند سال اخیر در چندین مشکل امنیتی و حریم خصوصی سرویس‌های خودش دست داشته و از نظر بسیاری، ف*ی*س*بوک در مواردی که EFF در گزارش سالانه خود برای امتیاز دادن مطرح می‌کند چندان قابل اعتماد نیست.

5- نیاز به اینترنت

اگر فکر می‌کنید واتس‌اپ می‌تواند نیاز به پیامک‌های ساده و تماس‌های تلفنی معمولی را از میان بردارد، دوباره فکر کنید.

واتس‌اپ یک سرویس کاملا مبتنی بر اینترنت است. این یعنی اگر در جایی زندگی می‌کنید که دسترسی خوبی به اینترنت ندارید، یا به جایی سفر کرده‌اید که اینترنت موبایل با سرعت بالا در اختیارتان نیست، نخواهید توانست از واتس‌اپ استفاده کنید.

6- رایگان نیست

واتس‌اپ قبلا برای همه رایگان بود، اما حالا دیگر چنین نیست. در حال حاضر، برای یک سال می‌توانید از این سرویس به صورت رایگان استفاده کنید، ولی بعد از آن باید هر سال دقیقا ۰.۹۹ دلار بابتش پرداخت کنید. مسلما پول زیادی نیست، اما سرویس‌های مشابه مثل تلگرام چون کاملا رایگان هستند می‌توانند گزینه بهتری برای شما باشند.

ضمنا هیچ تضمینی وجود ندارد که این قیمت در آینده افزایش پیدا نکند – این برای توسعه دهندگان خیلی راحت است که شما را برای مدتی به محصول خودشان عادت بدهند و بعد پول‌تان را از جیب شما بیرون بکشند.

7- مراقب عکس پروفایلتان باشید

خیلی از کاربران دوست دارند برای خودشان عکس پروفایل تنظیم کنند. اگر شما هم یکی از همین کاربران هستید، باید این را در نظر داشته باشد که هر کسی که شماره تلفن شما را داشته باشد می‌تواند عکس پروفایل شما را ببیند، حتی اگر هیچ وقت تا به حال شما را از نزدیک ندیده باشد.

تنها کاری که باید انجام دهد این است که شماره شما را در گوشی خودش ذخیره کند و بعد لیست تماس‌های واتس‌اپ را ریفرش کند. اگر خیلی نگران امنیت خود هستید، باید از خودتان بپرسید که آیا ارزشش را دارد که عکس پروفایل برای خودتان تنظیم کنید یا نه.

8- نیاز به اسمارت فون واتس‌اپ برای طرف مقابل

واتس‌اپ فقط وقتی کار می‌کند که دوستان شما هم یک اسمارت فون داشته باشند که واتس‌اپ روی آن نصب شده باشد. اگر گوشی‌شان گم شود یا واتس‌اپ را نصب نکرده باشند یا یک گوشی قدیمی مثل نوکیا ۳۲۱۰ داشته باشند، شما نمی‌توانید از طریق واتس‌اپ با آنها تماس داشته باشید.

 

 

منبع: itport.ir

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

تبدیل صورت به ایموجی با کیبورد گوگل

از این پس می توانید با قابلیت Gboard کیبورد گوگل صورت خود را مانند آیفون …