سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / بانوان / چگونه بدون درد، کفش پاشنه بلند بپوشیم؟

چگونه بدون درد، کفش پاشنه بلند بپوشیم؟

من معتقدم، هرچه پاشنه بلندتر، به خدا نزدیک‌تر. همسرم(جراح استخوان است) از طرف دیگر معتقد است، تنها راه حل خلاصی از دردِ کفش‌های پاشنه بلند، نپوشیدن آنهاست.پس بهتر است، کفش‌های پاشنه بلندم را نگه دارم و همسرم را کنار بگذارم!

کفش پاشنه بلند

البته شاید هم نه. اما به عنوان پزشک بخش اورژانس، با زنان زیادی برخورد کردم که جراحات ناشی از پوشیدن پاشنه‌‌ی بلند داشتند، از جمله این موارد که اخیرا به اورژانس مراجعه کرده بود، زنی بود که پاشنه‌‌ی کفشش موجب افتادن او شده بود. مطالعات اخیر حاکی از آن است که پاشنه‌های بلند نه تنها زمینه‌‌ی پا درد و جراحات مچِ ‌پا را فراهم می‌کند، بلکه منجر به پیچ‌خوردگی پا، شکستگی و دیگر جراحات ناشی از افتادن می‌شود. تعداد مراجعات به اورژانس ناشی از صدمات پاشنه از سال ۲۰۰۲ دوبرابر شده‌اند و محاسبات حاکی از آن است که تعداد مراجعات در سال ۲۰۱۲، به ۱۴۱۴۰ مورد رسیده است.

بنابراین، اورژانس مخصوص مانکن‌ها رو به افزایش است. عزیزان، ما نمی‌خواهیم شما یکی از این مراجعان به اورژانس باشید، بنابراین به شما نمی‌گوئیم که کفش پاشنه بلند نپوشید، بلکه می‌گوئیم چطور از آنها استفاده کنید.

پیش از خرید

حتی بهترین فرشته‌های قصه هم نمی‌توانند پوشیدن کفش‌های شیشه‌ایی را راحت کنند. بنابراین، انتخاب کفش مناسب ضروریست. مشروط بر آنکه در این موارد دقت کنید:

سبک کفش: جراحان پا معتقدند کفش‌های پاشنه ۵ سانتی یا کم‌تر بپوشید. پاشنه‌های خیلی بلند پای شما را به سمت جلو متمایل می‌کنند، فشار زیادی به پاشنه‌ی پا وارد می‌کنند و فشار بیشتر بالطبع درد بیشتر را فراهم کرده و احتمال جراحات را افزایش می‌دهد. من به شخصه پی بردم که پاشنه‌های ۷.۵ سانتی هم ضرری ندارد اما معتقدم اگر علاوه بر پاشنه، پنجه‌ی کفش نیز کمی لژدار باشد، بهتر است چون پنجه‌ها در شیب قرار نمی‌گیرند. سبک‌های که دارای بندهای T مانند هستند از مزایای فراوانی برخوردارند، زیرا از تغییر جهت پا به سمت جلو جلوگیری می‌کنند. در آخر نیز مطمئن شوید که پاشنه‌ی کفش عمود بر زمین باشد و نه مورب.

سایز و قالب: آخرین باری که پای خود را اندازه گرفتید، چه زمانی بود؟ اگر در کودکی بوده یا چاق‌تر یا لاغرتر شده‌اید و یا اگر اصلا به یاد ندارید، پس زمان آن فرا رسیده تا دوباره سایز آنها را اندازه بگیرید. چنانچه بسیار کوچک باشند، کفش به خوبی در قوس پا نمی‌خوابد. چنانچه بسیار بزرگ باشند پاها به جلو و عقب متمایل می‌شوند. در فروشگاه کمی قدم بزنید. بهترین کفش‌ها، کفش‌هایی هستند که پای شما به طرز مطلوبی در خود جای می‌دهند و در قوس کف پا می‌خوابند. بالطبع صدمه‌ایی نیز به پا وارد نمی‌کنند.

پس از خرید

همواره پیش از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلندم، چند نکته‌ی کوچک را تعدیل می‌کنم:

سر بودن کفش را بگیرید: چرا طراحان از موادی که موجب سر و لغزنده شدن کف کفش می‌شود، استفادده می‌کنند؟ برای مهار گرد و غبار، اما من از پدهای غیرلغزنده در ته کفشم استفاده می‌کنم. هم تعمیرکاران کفش می‌توانند آنها را به ته کفشتان وصل کنند و هم خودتان می‌توانید برخی از نمونه‌ پدهای غیر لغزان را داروخانه تهیه کنید. اگر آنها را به تعمیرکار کفش می‌سپارید، من پیشنهاد می‌کنم از او بخواهید تا کائوچوی ته پاشنه را با یک نوع پلاستیکی تعویض کند.

پد کفِ پا استفاده کنید: من پدهای مخصوص خودم را درون هر کفشی که می‌پوشم، البته بسته به سایز کفش، جای می‌دهم. یکی از این‌ موارد مناسب شماست: یک پد بسیار نازک دور قوس پاشنه با قوسی ملایم( اگر به حمایت قوس پا نیاز دارید)، بالشتک پاشنه( برای درد پاشنه) یا پد جلوی پا( اگر پای شما به سمت جلو کشیده می‌شود) تهیه کنید. پد جلوی پا را زیر پاشنه نیز می‌توانید قرار دهید (برای جلوگیری از حرکت پا در کفش). هم می‌توانید از یک متخصص بیماری‌های مربوط به پا کمک بگیرید و یا می‌توانید مانند من این پدها را از داروخانه یا به صورت آن‌لاین تهیه کنید.

و اما بحث ساق‌ها! داشتن ساق‌های قوی تعادل شما را افزایش و احتمال افتادن یا گسترش درد پشت و زانوها را کاهش می‌دهد. چنانچه دائما کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشید، این تمرین‌ها را بخشی از ورزش روزانه‌ی خود قرار دهید:

Single-leg balance

Lunges

Squats

Lateral tube walks

Ease Aches With Daily Stretches

Tight Calves

چنانچه پس از یک روز طولانی پوشیدنِ کفش‌های پاشنه بلند، دردی را در پاشنه تجربه نمودید، بدانید که احتمالا ناشی از سفت شدن عضلات ساق پاست.

راه حل: هر از گاهی کفش‌های پاشنه بلند خود را دربیاورید و پاهای خود را خم کنید تا عضلات سفت شده، کشیده و نرم شوند.

درد پاشنه

چنانچه دردی تیز با حس سوزش را در پاهای خود احساس نمودید، احتمالا دچار التهاب کف پا شده‌اید که ناشی کفش نامناسب است.

راه حل: به پاهای خود ماساژ توپ تنیس بدهید. توپ تنیس را روی زمین گذاشته و پای خود را روی آن قرار داده و به عقب و جلو ببرید تا دردهای ناشی از التهاب کف پا التیام یابند. اگر کفش‌هایتان مناسب نیستند، کفش جدید بخرید!

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

تاثیر قلیان و سیگار روی خانم ها

در مطلب تاثیر قلیان و سیگار روی خانم ها از مجله اینترنتی نخل و آفتاب با …

دیدگاهتان را بنویسید