سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / خودرو / نکته ها و دانستنی ها / هندوانه شب یلدا و آنچه که لازم است بدانید

هندوانه شب یلدا و آنچه که لازم است بدانید

در مطلب هندوانه شب یلدا و آنچه که لازم است بدانید از مجله اینترنتی نخل و آفتاب می خواهیم به شما درباره هندوانه اطلاعاتِ جالبی را بدهیم که احتمالا نمی دانید، پس با ما همراه باشید.

هندوانه شب یلدا و آنچه که لازم است بدانید

⚫ چرا هندوانه؟

چون هندوانه به سرما حساس است برای رشد به روزهای گرم آفتابی نیاز دارد، گوشت و پوست هندوانه به صورت خام یا مربا مورد استفاده قرار می گیرد و تخم آن هم بعد از بو دادن به عنوان آجیل مصرف می شود.

جالب است بدانید به دلیل اینکه زادگاه اصلی هندوانه، هندوستان بوده به آن هند-وانه یا میوه هند می گویند. البته قدیم تر ها این میوه را با نام تربوزه می شناختند، نامی که هنوز هم در افغانستان و تاجیکستان از آن استفاده می شود.

 

⚫ هندوانه شب یلدا :

شهرستان مینابِ استان هرمزگان یکی از مهم ترین تولید کنندگان هندوانه پاییز در کشور عزیزمان است.

هرمزگان به ویژه شهرستان میناب از مهمترین تولیدکنندگانهندوانه پائیزه و شب یلدا  در کشور محسوب می شوند.با این مقدمه خوب است در مورد مزیت های این میوه خوشمزه و شیرین بیشتر بدانیم.

 

⚫ خواص هندوانه :

هندوانه یک معجزه عالی برای پوست محسوب می شود و سرشار از ویتامین های C و A است، علاوه بر این آمینو اسید موجود در هندوانه باعث  سریع تر شدن روند ترمیم زخم و آسیب‌های پوستی می شود.

هندوانه دارای ماده‌ای به نام لیکوپن است که به جلوگیری از بیماری‌ های قلبی و سرطان کمک می‌کند.

آب فراوان هندوانه به همراه فیبر باعث می شود تا پوست حدود ۴۰% کمتر اشعه‌ های یو.وی را جذب کند. در نتیجه برای مدت طولانی‌ تری شفاف و درخشان می ماند.

 

مصرف مداوم هندوانه از ساخته شدن سنگ کلیه پیشگیری می کند. همچنین، آب آن به همراه سکنجبین، دفع کننده سنگ کلیه و درمان یرقان است.

هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین های B6 تیامین، پتاسیم، B1 و منیزیم است. نسبت به میوه‌ها و سبزی‌جات دیگر دارای مقدار بیشتری بتاکاروتن هم است.

 

زخم گلو و دهان:

برای زخم گلو و دهان، پوست سفید داخل هندوانه بسیار موثر است و برای برطرف کردن تب و اخلاط بدن می توانید هندوانه را با شیر خشت بخورید.

میل کردن ترکیب هندوانه با تمبر هندی هم می تواند برای رفع خارش بدن مفید باشد. به دلیل اینکه هندوانه ادرارآور است و باعث زیاد شدن عرق می شود می توان آن را به عنوان یک پاک‌کننده طبیعی سموم بدن بشمار آورد و البته باعث کاهش فشار خون هم می شود.

 

به دلیل اینکه در آب هندوانه ماده سیترولین وجود دارد می‌تواند دردهای عضلانی را کاهش دهد، باعث افزایش عضله سازی شود و نیز از بالا رفتن ضربان قلب تا حدی جلوگیری کند.

تخم هندوانه برای معالجه کمبودهای فکری و تقویت ذهن در کودکان و نوجوانان مؤثر است و می تواند کرم های معده و روده را از بین ببرد.

هندوانه برای ورم مثانه، تقویت معده و کلیه، حفظ رطوبت پوست و از بین بردن کرم های روده مفید است.

 

برای کاهش وزن هم می توانید از هندوانه در رژیم غذایی خود استفاده کنید و راحت تر وزن خود را کم کنید.

 

⚫ ارزش غذایی هندوانه :

❄ آب ۹۲ گرم

❄ پروتئین ۰/۵ گرم

❄ مواد چربی ۰/۲ گرم

❄ نشاسته ۶ گرم

❄ کلسیم ۰/۷ میلی گرم

❄ فسفر ۱۰ میلی گرم

❄ آهن ۰/۵ میلی گرم

❄ سدیم ۱ گرم

❄ پتاسیم ۱۰۰ میلی گرم

❄ ویتامین آ ۶۰۰ میلی گرم

❄ ویتامین ب ۱ ۰/۰۳ میلی گرم

❄ ویتامین ب ۲ ۰/۳ میلی گرم

❄ ویتامین ب ۳ ۰/۲ میلی گرم

❄ ویتامین ث ۸ میلی گرم

 

 مضرات هندوانه :

مصرف زیادی هندوانه برای طحال مضر است و افرادی که مزاج سرد دارند باید از خوردن هندوانه پرهیز کنند زیرا باعث درد مفصل ها می شود.

بهتر است هندوانه را حداقل سه ساعد بعد و یا یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید زیرا می تواند باعث اختلال در روند هضم غذا شود

هندوانه برای افراد دیابتی مفید نیست؛ زیرا قند موجود در هندوانه در افراد دیابتی سبب می‌شود قند خون بسرعت بالا رود بنابراین کسی که دیابت دارد باید  از خوردن هنداونه پرهیز کند.

هندوانه را هیچ وقت ناشتا نخورید.

 

 ترفند خرید هندوانه سرخ و شیرین :

در ادامه این مطلب مجله اینترنتی نخل و آفتاب می خواهیم نکته های ساده ای را بگوییم که دانستنشان می تواند به شما برای خرید هندوانه کمک کند.

 

لکه های روی پوست هندوانه

اگر در بخش انتهایی هندوانه لکه های زرد یا زرد متمایل به نارنجی وجود داشته باشد، یعنی آن میوه کاملا رسیده و آبدار است و داخلش صورتی یا سفید نیست.

 

گره های روی پوست هندوانه

گره ها یا بافت مشبک قهوه ای رنگی که روی پوست هندوانه وجود دارد، نشانه خراب بودن آن نیست، بلکه دقیقا برعکس، نشانه شیرین بودن میوه است. این گره ها یعنی اینکه زنبورها چندین بار گرده های گل های میوه را لمس کرده اند و هر چه این گره ها بیشتر باشند، هندوانه شیرین تر خواهد بود.

 

نر یا ماده بودن هندوانه

شاید تا کنون نمی دانسته اید که هندوانه هم نر و ماده دارد! آنهایی که نر هستند، بزرگ تر بوده و بیضی شکل و کاملا آبدار هستند. هندوانه های ماده، گرد و شیرین هستند.

 

اندازه هندوانه

همیشه بهتر است هندوانه های بزرگ را انتخاب کنید. همچنین توجه داشته باشید که وزن میوه سنگین تر از آنچه به نظر می رسد باشد.

 

دم هندوانه

اگر دم هندوانه خشک بود، یعنی میوه به طور کامل رسیده است. اما اگر این دنباله سبز بود، یعنی میوه زودتر از موعد چیده شده و هنوز به طور کامل نرسیده است.

⚫ ترفندهایی برای تازه نگه داشتن هندوانه :

در آخر مطلب هندوانه شب یلدا و آنچه که لازم است بدانید از مجله اینترنتی نخل و آفتاب هم می خواهیم روش تازه نگه داشتن هندوانه را به شما بگویم.

هندوانه در زیرزمین با دمای ۲ درجه سانتی گراد بسیار خوب می ماند ولی برای اینکه طولانی تر این میوه را تازه و سالم نگه دارید، بهتر است درون یک پارچه پیچیده و سپس درون توری گذاشته و از دیوار آویزان کرکنید یا یک لایه حصیر بکشید و روی کابینت بگذارید یا می توانید روی پوست هندوانه خاک بمالید.

روش دیگر هم برای تازه ماندن هندوانه وجود دارد که آن هم استفاده از خاکستر است.

در کل هندوانه ها در گوشه های تاریک و خنک خانه تازه تر می مانند.

 

شما می توانید این مطلب مجله اینترنتی نخل و آفتاب را از طریق دکمه های پایین صفحه با دیگران به اشتراک بگذارید، تا آن ها هم این مطلب را بخوانند.

 

nakhlvaaftab.ir

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

25 واقعیت حیرت‌انگیز در مورد بدن انسان

در مطلب 25 واقعیت حیرت‌انگیز در مورد بدن انسان 25 حقیقت را درمورد بدن انسان …