سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / داروهای گیاهی و طب سنتی / گرمی و سردی طبع انسان از لحاظ طب سنتی

گرمی و سردی طبع انسان از لحاظ طب سنتی

میدانیم که درجه حرارت در بدن انسان و حیوانات خون گرم ثابت است. این ثبات درجه حرارت، از تعادل و توازن بین تولید و اتلاف حرارت در بدن ایجاد میشود. بدین معنی که در اثر فعل و انفعالات شیمیایی، در بدن حرارت ایجاد شده و در نتیجه بدن گرم میشود و در اثر عوامل فیزیکی همانند عرق کردن و عوامل محیطی بدن حرارت خود را از دست میدهد. این دو عامل شیمیایی و فیزیکی دائما موجب اختلال در حرارت بدن میگردند. آن چه که موجب تعادل حرارت در بدن میگردد دستگاه تنظیم حرارتی است که متشکل از سیستم دستگاه عصبی و غدد مترشحه داخلی است. یهنی دستگاه عصبی و غدد مترشحه داخلی موجب ایجاد تعادل حرارت در بدن میگردند.

گرمی و سردی طبع انسان از لحاظ طب سنتی

منابع ایجاد حرارت به ترتیب اهمیت کدامند؟

  • فعالیت عضلانی

  • تونوس عضلانی

  • عمل دینامیک ناشی از مواد غذایی

  • تغییرات متابولیسم بازال

موارد اول و دوم تولید حرارت در بدن به علت سوخت و سازهای شدید کاملا مشهود است. مبحث دینامیک در بحث گرمی و سردی غذاها گفته خواهد شد. اما نشانه این طبع گرم و سرد حول محور این متابولیسم بازال میچرخد.

متابولیسم بازال چیست؟

به حداقل میزان انرژی لازم که یک انسان برای زنده ماندن و تامین انرژی جهت کار قلب، عضلات تنفسی، غدد و سلئل ها در حالت استراحت کامل نیاز دارد متابولیسم بازال میگویند که به طور متوسط 1600 تا 1700 کالری بزرگ در 24 ساعت است.

تامین این حداقل که بدون وجود و دخالت سایر عوامل ایجاد حرارت (سه مورد اول) است به عهده غدد مترشحه داخلی همچون تیروئید ، سورنال ، هیپوفیز ، لوزالمعده ، تیموس و غیره است.

بعضی افراد به طور طبیعی دچار پرکاری تیروئید و سایر غدد مترشحه داخلی هستند که موجب افزایش این حداقل انرژی (متابولیسم بازال) میشود یعنی دچار پرکاری تیروئید هستند، لذا به هنگام لمس دستشاناحساس گرمی میشود. از نظر طب سنتی این افراد دارای طبع گرم هستند.

شناخت طبع

هر انسانی بر طبق طبع و مزاج خویش غذا میل کند، کمتر بیماری به سراغ او خواهد امد. شناخت طبع بر هر فردی لازم و ضروری است و از طریق ان میتوان بسیاری از مشکلات که معمولا برای انسان پیش می اید پیشگیری کرد.

اصولا کودکانی که متولد میشوند، طبع خود را از پدر یا مادر خویش به ارث میبرند و تا اخر عمر با انان خواهد بود و هیچ گاه تغییر نمیکند. انسان با شناخت طبع خویش و با رعایت تغذیه و خوراک مناسب میتواند تا حدود زیادی خود را بیمه نماید و از بسیاری بیماری ها مصون بماند.

طبع یا ماهیت بدن هرکسی همانطور که بیان شدارثی است و امور ارثی به عوامل زیادی از جمله: محیط، اب و هوا، تغذیه، نوع زندگی و شرایط محیط زیست بستگی دارد.

انسان ها از نظر طبع به 3 گروه عمده تقسیم میشوند که عبارتند از:

  1. افراد دارای طبع گرم

  2. افراد دارای طبع سرد

  3. افراد دارای طبع معتدل

افراد دارای طبع گرم

این افراد به طور معمول دارای بدنی گرم هستند و با خوردن غذا های گرمی بخش دچار مشکل میشوند، صورت انها جوش میزند و بدنشان داغ میشود، که گهگاه دچار خارش پوست میشوند، پوست سرشان تولید شوره میکند و دچار عطش میشوند. دمای بدنشان نسبت به سایر افراد بیشتر است، معمولا حدود نیم تا یک درجه تب دارند و زود عصبی میشوند ولی درمجموع، خونگرم و خوش برخورد هستند. تعداد افراد دارای طبع گرم نسبت به افراد دارای طبع سرد کمتر است.

افراد دارای طبع سرد

اکثریت مردم جهان از طبع سرد برخوردار هستند. این افراد معمولا دارای پوست سفید هستند و یکی از علت های مهم ان، فعال بودن بلغم سیستم یا لنفاتیک است. این افراد میل زیادی به لبنیات، به خصوص ماست دارند و زودتر از بقیه دچار بیماری نقرس و رماتیسم میشوند، پرخواب هستند و به راحتی نمیتوانند از رختخواب جدا شوند، غذاهایشان دیر هضم میشود، عموما سست هستند و شاداب نیستند، استعداد چاقی در ان ها زیاد است، موی سرشان زودتر از موعود مقرر سفید میشود و میریزد، معمولا انسان های خوش گذرانی هستند و دیرتر از بقیه عصبی میشوند. افرادی که از طبع سرد برخوردارند اگر رعایت حال خود را نکنند زودتر از دیگران دچار بیماری های صعب العلاج از قبیل بیماری ام اس، بیماری ای ال اس، و پارکینسون میشوند.

افراد دارای طبع معتدل

افرادی که دارای چنین طبعی هستند معمولا بین گرم و سرد قرار دارند. تعداد این قبیل افراد در جامعه نسبت به سایر طبع ها کم است. چنین افرادی نسبت به غذا حساسیت زیادی نشان نمیدهند و معمولا هر نوع غذایی با طبع این گونه افراد سازگاری دارد و نسبت به بقیه مردم کمتر دچار بیماری و کسالت میشوند.

اما افرادی که دارای چنین طبعی هستند در دراز مدت دچار بیماری های سختی  میشوند و دلیل ان هم این است که غذا روی چنین افرادی به سرعت تاثیر نمیگذترد و همین امر باعث میشود که سموم به مرور در بدن انها جمع و در دراز مدت تاثیر خود را بگذارد.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

کاهش فشار خون در 5 دقیقه + چند توصیه

در مطلب کاهش فشار خون در 5 دقیقه + چند توصیه از مجله اینترنتی نخل …

دیدگاهتان را بنویسید