سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / آشپزی و تغذیه / نکات آشپزی / تشخیص مرغ سالم + بهترین روش پختن مرغ

تشخیص مرغ سالم + بهترین روش پختن مرغ

این لحظه در مطلب تشخیص مرغ سالم + بهترین روش پختن مرغ از مجله اینترنتی نخل و آفتاب به شما نکاتی را درمورد خرید مرغ سالم  و نحوه پختن مرغ خواهیم گفت.

مرغ سالم و تاز,خرید مرغ,خرید مرغ سالم,پختن مرغ,روش پختن مرغ,تشخیص مرغ,مرغ سالم,تشخیص مرغ سالم

چگونه می‌شود گوشت سالم و ناسالم را از روی ظاهرش تشخیص داد؟ اساسا چنین امکانی وجود ندارد و نمی‌شود باتوجه به مشخصات ظاهری مرغ سلامتش را تشخیص داد، تنها راه‌حل این است که نکات زیر را در هنگام خرید مرغ رعایت کنید:

 

تشخیص مرغ سالم :

_ خرید مرغ سالم:

 مرغ را از مراکز معتبر و شناخته شده‌ای تهیه کنید که مطمئن هستید ذبح بهداشتی و سالمی دارند.

 حتی‌الامکان سعی کنید مرغ بسته‌بندی شده بخرید.

حین خرید مرغ، به تاریخ تولید آن دقت کنید. اگر بیش از 72ساعت از تولید مرغ گذشته باشد، آن را نخرید. آن مرغ دیگر طبیعی یا ارگانیک نیست.

استخوان سینه مرغ باید بدون شکستگی، بیرون زدگی و ضرب خوردگی باشد

 

_ تشخیص مرغ سالم و تازه از مرغ مانده:

پوست مرغ بسته بندی شده تازه، باید درخشنده، مرطوب، یکدست، صاف، بدون تورم و خون مردگی باشد.

 ماهیچه‌های ران و ساق و گوشت سینه مرغ باید از زیر پوست برجسته و محکم باشد و درهیچ قسمت ازمرغ، خون مردگی وجود نداشته باشد.

 لازم است بدانید، کبودی‌ها به ‌طور معمول هنگام گرفتن مرغ بر اثر ماندن زیر دست و پای کارگران در مرغداری یا ارسال مرغ به کشتارگاه ایجاد می‌شود که در صورت وجود خون مردگی در بال و ران و هر قسمت دیگر از بدن مرغ، حتما آن را جدا کنید و دور بیندازید.

 قسمت شکمی و زیر بال مرغ را بو کنید. این قسمت‌ها سریع تر از نواحی دیگر بدن مرغ، علایم فساد را نشان می‌دهد. بوی تعفن و گندیدگی این قسمت‌ها نشان‌دهنده فساد یا کهنگی مرغ است.

 پوست و بدن مرغ تازه به رنگ زرد کهربایی است. برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند، بدن مرغ باید سفید باشد. به همین دلیل، برخی کشتارگاه‌ها مرغ‌ها را برای سفید شدن، مدتی در آب های حاوی درصد بالایی از کلر نگهداری می‌کنند که تقلب محسوب می‌شود.

 از نظر بهداشتی، درون شکم مرغ باید فاقد ته روده، تخمدان، مقعد، دل، جگر و طحال باشد و حفره شکمی باید به رنگ سفید یا متمایل به زرد و شفاف باشد. لازم است بدانید، حفره شکمی در مرغ کهنه و فاسد تغییر رنگ می‌دهد و متمایل به آبی و سبز است.

 استخوان سینه مرغ باید بدون شکستگی، بیرون زدگی و ضرب خوردگی باشد.

 بهتر است، از خرید مرغ های زیر وزن 700 تا 800 گرم اجتناب کنید، چون اغلب بیمار بوده و به دلیل احتمال اختلال در رشد و ساختمان عضلانی نارس، قابل مصرف نیستند.

 مرغ با وزن حدود 1200 تا 1800 گرم در بهترین وضعیت سلامت است، متاسفانه فرهنگ مصرف مردم کشور ما این گونه است که مرغ های درشت را می پسندند و این موضوع باعث می شود طول دوره پرورش طولانی شود و میزان آنتی بیوتیک مصرفی نیز افزایش یابد.

 

متخصص علوم و صنایع غذایی، دامپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: فعلا فقط مرغ سبز، مرغ بدون آنتی بیوتیک محسوب می شود، مرغ سبز چندسالی است در بازار عرضه می شود. این مرغ ارگانیک نیست، اما فاقد آنتی بیوتیک و نیز فاقد داروهای آنتی کوکسیدیوز است (کوکسیدیوز یک بیماری انگلی طیور است). این مرغ در طول دوره پرورش سه نوبت از سوی سازمان دامپزشکی کشور مورد آزمایش قرار می گیرد و اگر عاری از آنتی بیوتیک بود، مجوز فروش آن به صورت مرغ سبز صادر می شود. این نوع مرغ در مرغداری هایی که مدیریت بهداشتی بالایی دارند ، قابل پرورش است و طعم بهتری دارد.

درباره دیگر مرغ های معمولی هم مسئول فنی ـ بهداشتی مرغداری باید دقت و نظارت داشته باشد که از آخرین زمان مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری تا هنگام ارسال مرغ ها به کشتارگاه ـ مدتی که ما به آن «دوران منع مصرف» می گوییم ـ سپری شده باشد.البته این موضوع به وجدان کاری دکتر دامپزشکی که گواهی سلامت مرغ ها را صادر می کند و نیز مرغدار بستگی دارد و ممکن است برخی این دوران را رعایت نکنند و گواهی صوری صادر شود.

به هر حال فعلا آزمایشی درباره مرغ های معمولی از سوی سازمان دامپزشکی کشور انجام نمی شود و در این زمینه، فقط فعالیت های پژوهشی در قالب طرح های تحقیقاتی انجام شده است. این متخصص می افزاید: برخی آنتی بیوتیک ها بر اثر حرارت پخت خنثی می شوند و از سمی بودن آنها کاسته می شود، اما برخی دیگر خیر. در هر صورت بهتر است مرغ فاقد آنتی بیوتیک و زمان منع مصرف آن رعایت شده باشد.
_ مراقب باشید مصرف مرغ محلی بیمارتان نکند:
برخی افراد بخصوص شمالی های کشورمان دوست دارند مرغ، اردک، بوقلمون، غاز و پرندگان وحشی را به صورت محلی تهیه کنند. در بازارهای روز این شهرها یا بسیاری از روستاها، این طیور ذبح می شود و بدون داشتن بسته بندی بهداشتی به صورت پر کنده یا همراه پر به فروش می رسد.

دکتر متخصص با اشاره به این که بسیاری از بیماری ها از آنفلوآنزای پرندگان گرفته تا سالمونلوز و غیره از طریق مرغ های خام محلی و فله ای به انسان انتقال می یابد، می گوید: هنگام پاک کردن ممکن است کنه های بدن این پرندگان، به پوست بدن فرد پاک کننده منتقل شود و فرد را دچار بیماری کند.

 

_ مرغ را ندهید پاک کنند:
زمان خرید مرغ های بسته بندی، گاهی برخی مغازه داران با اصرار خاصی مایلند مرغ خریداری شده را پاک و تکه کنند، اما به گفته یک متخصص ، این کار برابر مقررات سازمان دامپزشکی ممنوع است. هر نوع فرآوری و قطعه بندی باید در محل مجازی که دارای دکتر دامپزشک ناظر باشد، انجام شود.این متخصص در پاسخ این پرسش که معمولا با زواید مرغ چه کار می کنند، می گوید: این زواید را می فروشند و به طور معمول به پودر گوشت مورد مصرف در خوراک دام، طیور و آبزیان تبدیل می شود.

مرغ سالم و تاز,خرید مرغ,خرید مرغ سالم,پختن مرغ,روش پختن مرغ,تشخیص مرغ,مرغ سالم,تشخیص مرغ سالم

بهترین روش پختن مرغ :

برای پخت گوشت مرغ روش‌های مختلفی مانند کبابی کردن، سرخ کردن، بخارپز و آبپز کردن وجود دارد. اما آیا همه این روش‌ها، روش‌های سالمی هستند؟

بهترین روش برای پخت گوشت مرغ، آبپز یا بخارپز کردن آن است. اما باید مراقب باشید مرغ بیش از حد نپزد، چون ممکن است ویتامین‌های گروه B از بین بروند. هرچه برش‌های مرغ کوچک‌تر باشند زودتر مغزپخت می‌شوند و به زمان کمتری نیاز دارند. بهتر است گوشت مرغ حداقل 20دقیقه در دمای حدود 100درجه قرار بگیرد.

خیلی‌ها به‌کرات جوجه‌کباب درست می‌کنند که از نظر علمی شیوه طبخ سالمی نیست. گوشت مرغ را روی سوخت‌های فسیلی مانند زغال نپزید. استفاده از شعله گاز برای پخت بر سایر سوخت‌ها ارجحیت دارد. اصولا توصیه بر این است که گوشت را کبابی نکنید چون چربی‌هایی که در گوشت و پوست مرغ وجود دارد، می‌سوزد و ترکیبات سرطان‌زا تولید می‌کند.

سعی کنید کمتر گوشت مرغ را در روغن سرخ کنید. مصرف روغن و گوشت سرخ کرده توصیه نمی‌شود. به‌ویژه برای کسانی که مشکل چربی خون دارند.

برای پخت گوشت می‌توانید از مایکروفر استفاده کنید. بعضی نگران این مساله هستند که مبادا اشعه‌های مایکروفر سلامت غذا را به‌مخاطره بیندازد. لازم به ذکر است تا به حال هیچ تحقیق علمی این نکته را تایید نکرده است بنابراین این روش پخت از روش‌های کبابی و سرخ کردن بسیار بهتر و سالم‌تر است. می‌توانید مرغ را در کوتاه‌ترین زمان و به اندازه‌ای که لازم است در مایکروفر بگذارید تا بپزد.

 

 

 

nakhlvaaftab.ir

5/5

همچنین ببینید

نکته هایی برای بهتر درست کردن کیک

در مطلب نکته هایی برای بهتر درست کردن کیک از مجله اینترنتی نخل و آفتاب …