سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سرگرمی / جالب و خواندنی / روش های تشخیص شیر سالم و خالص

روش های تشخیص شیر سالم و خالص

در مطلب روش های تشخیص شیر سالم و خالص از مجله اینترنتی نخل و آفتاب می خوانید که چگونه می توان شیر سالم را از تقلبی تشخیص داد، با ما همراه باشد…

شیر خالص,شیر فاسد,وشیدن شیر,سلامت,شیر,تب مالت,تشخیص شیر,شیر سالم,تشخیص شیر سالم,روش تشخیص شیر سالم,روش های تشخیص شیر سالم

حتماً می دانید که شیر چقدر برای سلامت مفید و ضروری است… اما این را هم بدانید که نوشیدن شیر فاسد یا آلوده می تواند باعث بیماری‌های خطرناکی مثل بیماری های گوارشی، مشکلات قلبی عروقی یا واکنش‌های شدید آلرژیک شود، به همین دلیل باید قبل از مصرف شیر از سالم بودن آن مطمئن شویم، ما در مطلب روش های تشخیص شیر سالم و خالص از مجله اینترنتی نخل و آفتاب روش های تشخیص شیر سالم را به شما عزیزان معرفی می کنیم؛ با نخل و آفتاب همراه باشید…

برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله تب مالت یا سایر مشکلات گوارشی افراد حتما از شیرهای سالم و استاندارد استفاده کنند یا حداقل شیر را بجوشانند هرچند که جوشاندن شیر تمامی میکروب های آن را از بین نمی برد.

روش های تشخیص شیر سالم :

کارشناسان حوزه بهداشت هشدار می دهند در تکنیک های شناسایی سلامت شیر به دلیل استفاده از اسید تنها افراد متخصص در محیط آزمایشگاهی به انجام این کار بپردازند زیرا استفاده از وسایل آزمایشگاهی در محیط خانه کار بسیار خطرناکی محسوب می‌شود.
تست وجود آب در شیر :
یک قطره شیر را روی یک سطح صیقلی و شفاف که حالت مورب و اریب دارد بریزید. حرکت قطره شیر را بررسی کنید، شیر واقعی از خود ردی به جای نمی گذارد اما شیر تقلبی که به آن آب اضافه شده است یک خط سفید کمرنگ از خود باقی می گذارد.
تست وجود نشاسته در شیر :
یک قطره محلول ید (که برای ضد عفونی کردن نیز به کار می رود و پای ثابت جعبه کمک های اولیه است) به مقداری شیر اضافه کنید. چنانچه پس از اضافه کردن رنگ شیر آبی شد نشان دهنده وجود نشاسته در آن است.
 
تست ماده روغنی به نام Vanaspati :
این ماده شبیه به روغن پالم است و برای تشخیص آن در شیر تنها کافی است در محیط آزمایشگاهی و با رعایت تمامی موارد احتیاطی حدود ۳ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به همان میزان اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اگر پس از ۵ دقیقه رنگ محلول قرمز شد نشان دهنده وجود Vanaspati در شیر است.
تست مواد شوینده و پاک‌کننده در شیر :
برای تشخیص مواد شوینده در شیر حدود ۵ میلی لیتر آب را به همان میزان شیر اضافه کنید و برای مدت ۵ دقیقه آن را هم بزنید. اگر روی شیر کف ایجاد شود، این بدان معنا است که شیر حاوی مواد شوینده است.
تست فرمالین در شیر :
برای شناسایی این ماده نیز حدود ۱۰ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به آن اسید سولفوریک غلیظ در محیط ایمن آزمایشگاه و با رعایت کلیه موارد ایمنی اضافه کنید.
دقت کنید در این حالت نباید لوله آزمایش تکان بخورد، چنانچه در محل تقاطع شیر و اسید سولفوریک رنگ محلول بنفش شد نشان دهنده وجود فرمالین در شیر است.
* از طریق روشهایی نسبتاً مشابه می توان وجود تقلب و مواد افزودنی غیرمجاز را در پنیر، کره و کشک نیز شناسایی کرد.
nakhlvaaftab.ir
این مطلب مجله اینترنتی نخل و آفتاب را با کسانی که سلامتی‌شان برای شما ارزشمند است از طریق دکمه های پایین صفحه به اشتراک بگذارید.
به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

سنگ های زنده ای که خوردنی هستند!

در مطلب سنگ های زنده ای که خوردنی هستند! از مجله اینترنتی نخل و آفتاب …