سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / مذهبی / احکام دینی / فشار ادرار و لباس هنگام نماز

فشار ادرار و لباس هنگام نماز

اگر هنگام نماز خواندن ادرار داشته باشیم نمازمان باطل می‌شود؟

در نماز، رعایت برخی از امور، لازم و ضروری است که از آن به واجبات نماز تعبیر می‌شود، همچنین رعایت برخی از کارها، بهتر و خوب است که رعایت آن موجب ثواب بیشتر برای نمازگزار می‌شود، البته اگر رعایت نشود ضرری به نماز نمی‌زند، از این امور به مستحبات نماز تعبیر می‌شود، برخی از امور نیز ترک و نبودشان بهتر از بودنشان است که اگر وجود پیدا کنند موجب کم شدن ثواب نماز می‌شوند که از آنها به مکروهات در نماز تعبیر می‌شود.
برخی از مکروهات نماز عبارت‌اند از: 1. گرداندن صورت به مقدار کم به طرف راست یا چپ، 2. بستن چشم‌ها، 3. گرداندن چشم به چپ و راست، 4. فوت کردن محل سجده، 5. خمیازه کشیدن، 6. بازى کردن با ریش یا دست، 7.  داخل هم کردن انگشتان، 8. آب دهان انداختن، 9. گرفتن آب بینى و خلط سینه، 10. نگاه کردن به خط قرآن یا کتاب یا خط انگشترى و هرکار دیگرى که خضوع و خشوع را از بین ببرد، 11. نماز خواندن در حال غلبه‌ خواب، 12. نماز خواندن در حال غلبه و فشار ادرار یا مدفوع، بلکه فشار باد معده. (بهجت، محمد تقى‌، رساله توضیح المسائل،‌ ص 186(
غیر از اموری که ذکر نمودیم مکروهات دیگرى هم در کتاب‌هاى مفصّل ذکر شده است، جهت اطلاع بیشتر به آنها رجوع نمایید. (قمّى، شیخ عباس‌، الغایة القصوى فی ترجمة العروة الوثقى،‌ محقق و مصحح: اسد اللهى‌فرد‌، على رضا، ج 2، ص 20 – 21(
بنابر این، فشار ادرار هنگام نماز خواندن از مکروهات در نماز است، که موجب کم شدن ثواب نماز می‌شود، ولی نماز را باطل نمی‌کند.

نماز
لباس نمازگزار چند شرط دارد؟

لباس نمازگزار شش شرط دارد: 1. آنكه پاك باشد 2. آنكه مباح باشد 3. آنكه از اجزاء مردار نباشد 4. آنكه از حیوان حرام گوشت نباشد 5و6. آنكه اگر نمازگزار مرد است لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م798)

مواردی كه لازم نیست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد

در سه صورت اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است 1. آنكه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی كه در بدن اوست لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد 2. آنكه بدن یا لباس او به مقدار كمتر از درهم به خون آلوده باشد 3. آنكه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد نماز صحیح است اول: آنكه لباس‌های كوچك او مانند جوراب و عرق چین نجس باشد دوم: آنكه لباس زنی پرستار بچه است نجس شده باشد. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م848)

 برای مردان و زنان جهت خواندن نماز چه میزان از بدن خود را واجب است بپوشانند؟

مرد باید در حال نماز اگر چه كسی او را نمی‌بیند عورتین خود را بپوشاند و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند و زن باید در موقع نماز بدن و مو به جز دست‌ها تا مچ وپاها تا مچ و گردی صورت، تمام بدن پوشیده باشد. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م788 و789)

چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:

در چه شرایطى مى‌توان با کفش نماز خواند؟

جواب: اگر مانع رسیدن انگشت شست پا باشد، جایز نیست مگر در نماز خوف.

تكرار اذكار چه طورى باعث بطلان نماز مى‌شود؟

جواب: تكرار اذكار نماز اگر به حدّ وسواس برسد، نماز را باطل مى‌كند.

آیا مى‌شود نماز مستحب را به نماز جماعت اقتدا كرد؟

جواب: صحیح نیست.

آیا جایز است كسى كه نماز قضا دارد، نماز مستحب بخواند؟

جواب: مانعى ندارد.

اگر بعد از نماز متوجه شوند كه از اول نماز جماعت، اتصال صفوف برقرار نبوده است، نماز نمازگزاران چه حكمى دارد؟

جواب: در فرض سوال نماز آنها صحیح است.

شخصی نیت نماز شکسته می‌کند ولی در نماز قصد اقامت ده روز می‌کند حال حکم این نماز و نمازهای دیگر این شخص چیست؟

جواب: اگر مسافر به نیّت این كه نماز را شكسته بخواند مشغول نماز شود و در بین نماز تصمیم بگیرد كه ده روز یا بیشتر بماند باید نماز را چهار ركعتى تمام نماید.

آیا مى‌توان در نماز ادا به امام جماعتى كه نماز قضا را بجا مى‌آورد، اقتدا كرد؟

جواب: اگر نماز قضاى حتمى باشد، مانع ندارد.

بلند كردن پاشنه پا در نماز چه حكمى دارد؟

جواب: فى نفسه اشكال ندارد مگر اینكه با استقرار در نماز منافات داشته باشد و یا صورت نماز بهم بخورد.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

همه دختران 9 ساله باید روزه بگیرند؟

این لحظه در مطلب همه دختران 9 ساله باید روزه بگیرند؟ از مجله اینترنتی نخل …

دیدگاهتان را بنویسید