جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خانه / سلامت / سلامت عمومی / بهترین روش خوابیدن برای مغز

بهترین روش خوابیدن برای مغز

خواب عمیق به اندازه کافی، مغز را برای پاکسازی موادی که منجر به آلزایمر می شود کمک می کند. خوابیدن بر روی یک طرف بدن، یکی از قرارگیری های رایج بدن هنگام خوابیدن است. بسیار جالب است که این شیوه خوابیدن، در حیوانات نیز مورد توجه می باشد. تحقیق بسیار جذابی در دانشگاه استونی بروک این موضوع را به صورت زیر شرح می دهد:

به نظر می رسد شیوه خوابیدن بر روی یک طرف بدن، به دفع مواد زاید مغز کمک می کند که این امر خود از بیماری آلزایمر و بیماری های مخل اعصاب جلوگیری می کند.

چندین سال قبل، محققان در دانشگاه Rochester کشف کردند که مغز سیستم پاکسازی خاص خود را دارد که به عنوان Glymphatic system از آن نام برده می شود. مانند lymphatic system در بدن، Glymphatic system نیز باعث خروج و دفع مواد زاید می شود. دفع این مواد زاید بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال دو ترکیب amyloid beta و tau proteins به عنوان دو ماده که نشاندهنده آلزایمر و تخریب شبکه عصبی مغز می باشد، شناخته شده است. این دو ماده از موادی هستند که در سیستم پاکسازی مغز بایستی به طور مناسبی دفع شوند. بنابراین پاکسازی مغز بسیار حائز اهمیت می باشد.

دانستن این موضوع که Glymphatic system فعال ترین سیستم در هنگام خواب است، دانشمندان در Stony Brook University می خواهند بدانند که نحوه خوابیدن چه طور بر عملکرد این سیستم اثر می گذارد. در این مطالعه، با استفاده از تصاویر MRI، از تعدادی جونده در حالت بیهوشی که در سه وضعیت خوابیده بودند مشاهده هایی انجام گرفت. این سه وضعیت به صورت زیر است:

خوابیدن به پهلو

خوابیدن با صورت رو با آسمان

خوابیدن به صورت دمر

نتایج حاصله از این مطالعه و پژوهش به قرار زیر می باشد:

جوندگانی که به پهلو خوابیده بودند، پاکسازی مواد مضر مغزی آنها حدود 25 درصد از جوندگان دیگری که به پشت و یا دمر خوابیده بودند، بهتر بود. دکتر Helene Benveniste که رهبری این گروه مطالعاتی را در دانشگاه Stony Brook بر عهده داشت، طی مصاحبه ای به Yahoo Health این چنین گفته بود:

پاکسازی مواد زاید نقش به سزایی در عدم جمع شدن مواد زاید تولیدی در مغز دارد. زمانی که amyloid beta در مغز ساخته می شود، پلاکهای متمرکزی را می تواند ایجاد کند که برای مغز رها شدن از آنها بسیار مشکل است. این پلاکها از مشخصه های بیماری آلزایمر می باشند.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید

در مطلب ۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید از مجله اینترنتی نخل و …

دیدگاهتان را بنویسید