پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خانه / سرگرمی / جالب و خواندنی / پدر تمام انسان‌ها چند سال قبل می‌زیست؟

پدر تمام انسان‌ها چند سال قبل می‌زیست؟

با دنبال کردن سلسله‌ی ۲۶۳۶ ژنوم ایسلندی‌ها- یعنی غنی‌ترین مجموعه‌ی به دست آمده از جمعیتی واحد- حالا محققان می‌توانند پی ببرند که جهش ژنی در هرچیزی، از بیماری آلزایمر گرفته تا نارسایی کبد نقش مهمی ایفا می‌کند. این اطلاعات نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین انسان، یعنی پدر همه‌ی ما، احتمالاً بین ۱۷۴۰۰۰ تا ۳۲۱۰۰۰ سال قبل می‌زیسته است.
تخمین قدیمی‌ترین  انسان، برخی یافته‌ها را تکذیب می‌کند. در سال ۲۰۱۳ تحقیقی نشان داد که سن پدر جد همه‌ی انسان‌ها حدود ۳۴۰۰۰۰ سال بوده است. اما تحلیلی که بر اساس نشانه‌های نژاد ایسلندی‌ها انجام شد نشان می‌دهد که احتمالا او در حدود ۲۳۹۰۰۰ سال قبل زندگی می‌کرده است-رقمی که می‌توان گفت به تاریخ قدیمی‌ترین زن انسان نیز نزدیک است، کسی که ۲۰۰۰۰۰ سال قبل می‌زیست. انسان‌ها دوست دارند بدانند که منشأشان کجاست و از کجا آمده‌اند. این یافته‌ها اطلاعات خوبی در این راستا در اختیارشان می‌نهد.


از دیدگاه تکاملی، گونه‌های قدیمی‌تر زمان بیشتری داشتند تا تغییرات بیشتری به لحاظ ژنی در آنها یا در جمعیت‌شان رخ دهد. این بدان معناست که سن گونه‌های انسان با این مسئله ارتباط مستقیم دارد که نژاد‌های انسان در قالب یک کل چقدر با مهم مغایرند. محققان طی تحقیقاتشان در بین نژاد ایسلندی‌ها دریافتند که ۸۰۰۰ نفر از آنها حداقل یک ژن دارند که کاملا راکد است، یعنی هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهد. ژن‌هایی که با حس بویایی آنها مرتبط بوده معمولا راکد مانده است. محققان حدود ۱۱۷۱ ژن مسکوت را در این مجموعه یافتند.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

سنگ های زنده ای که خوردنی هستند!

در مطلب سنگ های زنده ای که خوردنی هستند! از مجله اینترنتی نخل و آفتاب …

دیدگاهتان را بنویسید