سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / سلامت عمومی / لنزهای رنگی،اول زیبایی بعد کوری

لنزهای رنگی،اول زیبایی بعد کوری

بسیاری از نوجوانان آرزو دارند بتوانند با هر لباسی که تنشان می‌کنند رنگ چشمشان را نیز تغییر دهند.


این آرزوی آنها با ورود لنز‌های رنگی تحقق یافت ولی عوارض استفاده از این لنز‌ها با ورود بی‌ارتباط‌ترین فروشنده‌ها به بازار لنز‌های رنگی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در برخی آرایشگاه‌ها و خیاطخانه‌های شهر دختران جوان به خرید لنز‌های رنگی غیراستاندارد و قاچاق ترغیب می‌شوند؛ در نتیجه میزان مراجعات آنها به چشم‌پزشک‌ها زیادشده است. دکتر نادر نصیری، فوق تخصص قرنیه در گفت‌وگو با همشهری گفت: به تازگی افرادی که صلاحیت تجویز لنز‌های رنگی تماسی را ندارند مانند آرایشگر‌ها یا گردانندگان برخی مزون‌های لباس، به بهانه هماهنگ شدن رنگ آرایش یا لباسشان با رنگ چشم مشتری، آنها را برای خرید لنز رنگی تشویق می‌کنند. این لنز‌ها باید توسط پزشکان تجویز و شرایط نگهداری، گذاشتن و برداشتن و شست‌وشوی آنها آموزش داده شود. وی با اشاره به اینکه لنز وسیله‌ای نیست که به دیگران امانت داده شود گفت: سوراخ شدن قرنیه، عفونت‌های شدید و ورود آن به داخل چشم و در نهایت تخلیه چشم از عوارض استفاده از لنز‌های رنگی به‌صورت اشتراکی و غیراستاندارد است. حتی اگر بیمار در مراحل اولیه درمان شود یک لک در قرنیه باقی خواهد ماند که باعث تاری دید و ترس از نور در بیمار می‌شود. اگر بیمار دیر مراجعه کند می‌تواند منجر به نابینایی شود. عامل بیماری میکروب سودومونوس است که می‌تواند ظرف 48ساعت رشد چشمگیری داشته باشد به‌طوری که نتوان آن را مهار کرد و بیمار آسیب جدی می‌بیند.
وی توصیه کرد که تا حد امکان ازلنز رنگی استفاده نشود و درصورت استفاده تحت نظر چشم‌پزشک باشد. دکتر نادر نصیری افزود: کسی که در روستا یا مناطق پر گرد و خاک زندگی می‌کند یا با مواد شیمیایی و صنعتی سر و کار دارد نباید از لنز‌های رنگی استفاده کند. همچنین استفاده از لنز‌ برای کسانی که بیماری‌هایی مانند التهاب لبه‌های چشم، خشکی چشم و مسدود بودن مجرای چشم دارند مانند بمب ساعتی عمل می‌کند. کسی که از نظر اقتصادی مشکل دارد و نمی‌تواند محلول‌های شست‌وشوی لنز را خریداری کند نباید از لنز تماسی استفاده کند. آب معمولی خطرآفرینی لنز‌ها را بیشتر می‌کند. برخی افراد نیز به‌دلیل ناآگاهی از لنز‌های پاره شده استفاده می‌کنند و همین باعث عفونت و پارگی قرنیه چشمشان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لنز‌های طبی هم درصورت استفاده نادرست می‌توانند منجر به آسیب جدی به چشم شوند گفت: لایه رنگی لنز‌های رنگی اشک و هوا را به خوبی منتقل نمی‌کند درصورتی که لنز‌های طبی به‌دلیل نداشتن لایه رنگی چنین مشکلی را ندارند. اشک و اکسیژن مواداولیه و حیاتی قرنیه چشم هستند. در روزهایی که هوا آلوده است، مواد آلاینده در میان مژه‌ها رفته و درصورت استفاده لنز‌های رنگی به قرنیه آسیب بیشتر وارد می‌کنند. با مراجعه به مراکز درمانی می‌توان به شیوع بالای آنها در روزهای آلوده پی برد.
وی با اشاره به اینکه حتی با یک‌بار مصرف لنز‌های آلوده و غیراستاندارد چشم آسیب می‌بیند گفت: هر چه زمان مصرف بیشتر باشد و فرهنگ مصرف‌کننده پایین‌تر باشد احتمال ابتلا به بیماری بیشتر است. اگر فردی احساس جسم خارجی، درد، سرخی چشم و تاری دید کرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند. این عوامل عفونت قرنیه محسوب می‌شود مگر اینکه خلافش ثابت شود و همانطور که گفته شد میکروب ایجاد‌کننده عفونت در زمان کوتاه رشد می‌کند.
48ساعت اول زمان طلایی است

دکتر ابراهیم جعفر‌زاده پور، فوق‌تخصص قرنیه گفت: استفاده از لنز‌های تماسی باید براساس یک پروتکل معین صورت بگیرد که چند پارامتر مهم دارد. پارامتر اول شرایط انحنایی قرنیه چشم است. هماهنگی لنز و قرنیه از اهمیت زیادی برخوردار است. دومین مسئله شرایط فیزیولوژیک چشم است که مهم‌ترین بخش آن اشک است. افراد در سنین مختلف و با توجه به شرایط روحی و جسمی میزان اشک متفاوتی دارند. حتی شرایط هورمونی نیز در این میزان تأثیر‌گذار است. سلامت سطح قرنیه، شرایط انکساری چشم و شرایط ابتلا به انواع بیماری‌ ها از دیگر عوامل تعیین‌کننده برای تجویز لنز برای افراد است. وی تأکید کرد: میزان ضریب نفوذ اکسیژن لنز‌ها متفاوت است و درصورتی که فرد همه شرایط لازم را برای استفاده از لنز داشته باشد، باید به این مسئله نیز توجه کرد. لنزهای رنگی با توجه به جنسشان ضریب نفوذ اکسیژن متفاوتی از لنز‌های طبی دارند. این نکته باعث می‌شود زمان استفاده و شرایط استفاده از آنها متفاوت باشد. اگر لنز رنگی بیشتر از زمانی که مناسب آن است در چشم قرار بگیرد، لنز مانع از رسیدن اکسیژن به قرنیه چشم می‌شود. نرسیدن اکسیژن به چشم مثل کشیدن کیسه پلاستیکی دور سر است. کمبود شدید اکسیژن می‌تواند عوارض بسیار زیادی، بیشتر از تصورمان، برای قرنیه چشم ایجاد کند. این افراد در آینده وقتی از خواب بلند می‌شوند درد شدید را حس خواهند کرد و در طول روز احساس خشکی، سرخی و تحریک مزمن و وجود جسم خارجی در چشم کنند.

وی با اشاره به اینکه دخالت افراد غیرمتخصص موضوع را پیچیده کرده است گفت: بیمارانی مراجعه می‌کنند که لنز را از آرایشگاه خریداری می‌کنند و پس از استفاده‌های مکرر مانند لباس مهمانی، آن را در اختیار افراد دیگر از نزدیکان و دوستان قرار می‌دهند. متأسفانه این کار باعث انتقال عفونت‌های چشمی می‌شود که بعضا با آنتی‌بیوتیک‌های متداول قابل درمان نیست. مواردی را دیده‌ام که التهابات چشمی شدید منجر به جراحی‌های متعدد و متفاوت شده و در برخی از آنها فرد چشم خود را از دست داده است. تجویز لنز‌های تماسی مانند هر مسئله‌ای دیگر در حوزه سلامت باید توسط متخصصان انجام شود. کسی که از فروشگاه‌های لوازم آرایشی لنز رنگی خریداری می‌کند باید بداند که با این کار سلامت بینایی خود را به مخاطره می‌اندازد و هزینه‌های زیادی را به خود و سیستم درمان کشور تحمیل می‌کند.
نکات استفاده از لنز تماسی

نگهداری لنز‌های تماسی رنگی و طبی برای کسانی که از این روش برای رفع نقایص انکساری و زیبایی استفاده می‌کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است. عدم‌رعایت نکات بهداشتی صدمات جبران‌ناپذیری به چشم وارد می‌کند. در این مطلب به برخی نکات نگهداری از لنز اشاره می‌شود.
منشأ بعضی از عوارض نامطلوب استفاده از لنز، جالنزی است. جالنزی خود را هر دو هفته یک‌بار تعویض کنید یا اینکه پس از باز‌کردن دو درپوش آن، جالنزی و درپوش‌های آن‌را چند دقیقه در آب در حال جوشیدن قرار دهید تا ضدعفونی و سپس در مجاورت هوا بگذارید تا خشک شود. البته بهتر است این‌کار را پیش از استفاده از یک جالنزی نو و تازه‌تهیه‌شده هم انجام دهید چراکه هیچ اطمینانی برای پاکیزه و ضد‌عفونی‌بودن یک جالنزی نو وجود ندارد.
در زمان خواب، لنز را از چشم خارج کنید و هیچ‌وقت با لنز نخوابید. بلافاصله لنز را در جالنزی مناسب قرار داده و داخل آن مایع ضدعفونی‌کننده خاص آن را بریزید. هیچ‌‌وقت با دست‌های آلوده به لنز دست نزنید و حتما تمام مسائل بهداشتی را در استفاده از لنز به‌کار بگیرید.
لنزهای تماسی نرم، طبی، سخت و همچنین لنز‌های توریک را بهتر است روزانه حدود ٨ ساعت در محلول ضد‌عفونی‌کننده نگهداری کنید و اگر استفاده نمی‌شوند، حتما در جا‌لنزی و محلول خاص آن قرار دهید. لنزهای نرم اصلا نباید با آب شرب تماس پیدا کنند.
استفاده از لنزها(چه لنزهای طبی و طبی رنگی و چه لنزهای رنگی غیرطبی و سخت) درصورتی‌که با رعایت تمام موارد بهداشتی صورت گیرد و هنگام گذاشتن و برداشتن آنها به چشم آسیبی وارد نشود و باعث حساسیت یا خارش یا قرمزی و عفونت چشم نشوند و استاندارد باشد و از محل مناسب خریداری شود، ایرادی ندارد.محلول‌های شست‌وشوی متفاوتی برای لنز‌ها موجود است که روش‌های استفاده از آنها متفاوت است. در روش اول لنز را از چشم خارج کنید (همیشه با چشم راست شروع کنید)، محلول تازه را از درون بطری به داخل جالنزی ازقبل تمیز‌شده بریزید (آنقدر که محلول کاملا روی لنز را بپوشاند)، لنز را داخل جالنزی قرار دهید و آن‌ را ببندید (لنز چشم راست را در خانه‌ای از جا لنزی قرار دهید که با R علامتگذاری شده). پس از چهار ساعت ماندن در محلول، لنز شما کاملا ضد‌عفونی شده و آماده استفاده خواهد بود (اگر جالنزی را باز کردید، محلول داخل آن‌ را باید دور بریزید). بعد از آنکه لنز را در چشم گذاشتید، جالنزی را با محلول به‌دقت شست‌وشو کنید و در محیطی بدون گردوغبار به‌صورت بسته‌نشده رها کنید تا کاملا خشک شود.
در روش دیگر لنز را در کف دستتان قرار دهید، چند قطره محلول روی آن بریزید (تا روی لنز را بپوشاند)، با نوک انگشت اشاره و به‌نرمی، با حرکات رو به جلو و عقب به‌مدت 20ثانیه لنز را ماساژ دهید. لنز را به‌خوبی با محلول بشویید تا رسوبات سست‌شده از روی سطح لنز کنده و شسته شوند. سپس جالنزی را با محلول تازه پر کنید. لنز را در جالنزی قرار دهید. پس از پنج دقیقه ماندن لنز در محلول، لنز شما کاملا ضد‌عفونی شده و آماده استفاده خواهد بود.
روش دیگر این است که لنز را از چشم خارج کنید، محلول تازه را از درون بطری به داخل جالنزی ازقبل تمیز‌شده دارای دیسک مخصوص AO disc بریزید و حداقل به‌مدت شش ساعت، لنز را در محلول رها کنید تا لنز کاملا ضدعفونی و محلول کاملا خنثی شود.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید

در مطلب ۱۰ چیزی که باید هر صبح به خودتان بگویید از مجله اینترنتی نخل و …

دیدگاهتان را بنویسید