سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خانه / سلامت / پوست و مو / چطور خودمان شپش سر را درمان کنیم

چطور خودمان شپش سر را درمان کنیم

شپش سر روي پوست سر وموي انسان زندگي و از خون لايه هاي سطحي پوست تغذيه مي كند و به سختي از مو جدا ميشود.رشك در واقع تخم شپش يا pediculus مي باشدكه به شكل بيضي وسفيدرنگ وكوچك كه به ساقه مو ودرز لباس مي چسبد هر كدام از اين تخم ها داخل يك كپسول بسيار چسبناك قرار گرفته وبه فاصله كمي از ريشه مو جاي كه دما و رطوبت مناسب دارد قرار ميگيرند.پس از 7روز شپش ها سر از تخم در مي آورند وطي مراحلي به شپش بالغ تبديل مي شوند .ممكن است رشك سر با شوره سر اشتباه شود كه وجه تمايز آن در اين است كه شوره سر درواقع بافت مرده پوست مي باشد كه به راحتي از مو جدا ميشود در حالي كه رشك به سختي از مو جدا ميشود .

داروی شپش سر،گیاهان دارویی برای شپش سر

 روغن درخت چای
روغن درخت چای اسانس های طبیعی است که به طور موثر در درمان آلودگی شپش سر استفاده می شود.  این روغن ضد ویروس، ضد باکتری، ضد قارچ و در درمان شپش  بسیار سودمند است. روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین با  یک قطره  روغن زیتون رقیق کنید. با توپ پنبه ای به سرتاسر پوست سر بمالید. 12 ساعت بعد بشویید   ابتدا  سه بار در هفته  این کار را انجام دهید  و سپس  یک بار در هفته تا از شر آن خلاص شوید.

 

از بین بردن شپش به وسیله روغن زیتون
1- به همه جای موهای سر خود روغن زیتون بمالید.

2- موهای خود را در قسمت بالای سر خود جمع کنید و با کلاه حمام یا حوله آنها را بپوشانید. ممکن است موها چسبناک و روغنی و ناراحت کننده باشند. بنابراین می توانید حوله ای را دور گردن خود ببندازید تا این مواد را جذب کند.

3- 3 تا 8 ساعت موهای خود را در این حالت نگه دارید. کمتر از 3 ساعت نباشد، زیرا تحقیقات نشان داده که شپش ها می توانند تا 2 ساعت در مایعاتی مانند روغن زیتون زنده بمانند. هر چه مدت زمان به 8 ساعت نزدیک تر شود، میزان از بین رفتن شپش ها و موثر بودن این روش بیشتر خواهد بود.

4- ظرفی پر از آب داغ و صابون آماده کنید و حوله را داخل آن قرار دهید. خود را برای دیدن شپش های مرده و تخم های آن که در آب شناور می شوند ، آماده کنید.
5- حوله سر خود را بردارید. موهای خود را به 4 قسمت تقسیم کنید. می توانید از سنجاق سر برای این کار استفاده کنید.

6- از شانه فلزی برای شانه زدن هر قسمت از موی خود استفاده کنید. بعد از شانه زدن تمام موهای خود، شانه استفاده شده را در آب صابون قرار دهید و خوب آن را شستشو دهید تا شپش های آن کشته شوند.

7- شانه زدن را تا جایی ادامه دهید که موهایتان عاری از شپش به نظر آید.

8- می توانید از مواد پاک کننده برای پاک کردن روغن زیتون موهای خود استفاده کنید. سپس می توانید از شامپو برای پاک کردن کامل آن استفاده کنید.

9- موهای خود را با سشوار خشک کنید. گرمای ناشی از سشوار می تواند شپش های باقی مانده احتمالی را از بین ببرد.

10- به دقت موهای خود را بررسی کنید تا شپش های باقی مانده را پیدا کنید.

11- این کار را هر سه روز یکبار، به مدت دو هفته اجرا کنید تا تمام شپش ها کشته شوند. طول دوره  زندگی هر شپش حدودا 12 روز است. اگر این کار تکرار نشود، امکان تخم گذاری و رشد مجدد شپش ها وجود دارد.

 

روغن اکالیپتوس مناسب برای درمان شپش
روغن اوکالیپتوس از برگ های تازه  درخت اکالیپتوس استخراج شده است. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری موثر است.  شامل ترکیباتی که به از بین بردن حشرات کمک میکند. استفاده از آن را به طور منظم به منظور خلاص شدن از شر شپش است . می توانید چند قطره از اسانس اکالیپتوس در شامپو  مخلوط کنید و پوست سر خود را به خوبی با آن بشویید. این یک راه آسان برای از بین بردن شپش است. اضافه کردن چند قطره از این روغن به آب حمام و شستشوی آن با موی سر شیوه دیگری برای دفع شپش است.

 

 اسانس روغن شمعدانی برای درمان شپش
اسانس شمعدانی مورد استفاده برای کشتن شپش  است اسانس شمعدانی به عنوان  محبوب ترین از بین برنده شپش است . ماساژ آن  به مو و پوست سر در هنگام خواب و شستن آن در صبح ضروری است   یا چند قطره از اسانس شمعدانی به شامپو  اضافه کنید تا شپش بطور کامل از بین برود.

 

درمان شپش به وسیله بادام تلخ

به مقدار نياز (50سي سي روغن بادام تلخ و10سي سي آب)را مخلوط و بخوبي تكان مي دهيم سپس مخلوط اماده شده را به نواحي سر وساقه مو ماليده وماساژ مي دهيم تاتمام سطح پوست سر را بپوشاند . بهتر است محلول را شب استفاده وصبح ضمن شتشو وشانه كردن رشك ها را از موها جدا كنيم. براي اطمينان بيشتر درمان را ميتوان به فاصله 7تا 10 روز بعد تكرار كرد.

 

درمان شپش سر با روغن چریش
روغن چریش شامل ترکیبات مختلف است که دارای خواص دارویی است چند قطره از روغن چریش  را با  روغن زیتون ترکیب کنید و با توپ پنبه  ای به پوست سر بزنید حداقل دو بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید تا بطور کامل شپش درمان شود.

 

درمان شپش با سرکه
1- سرکه را گرم کرده و آن را روی سر خود بمالید. حوله یا کلاهی روی سر خود بگذارید و 30 دقیقه صبر کنید و بعد بشویید.

2- روغن معدنی را با سرکه مخلوط کنید و آن را روی موهای خود بمالید تا شپش هایی که به سختی به موها چسبیده اند جدا شوند. می توانید روغن معدنی را از داروخانه تهیه کنید. این مخلوط شوره سر را هم برطرف می کند.

مخلوط های بالا را هر شب روی سر خود قرار دهید تا شپش ها به طور کامل برطرف شوند. حتی بعد از برطرف شدن کامل شپش، 3 تا 5 روز بعد هم، از این مخلوط برای موهای خود استفاده کنید. به این دلیل که کاملا مطمئن شوید شپش ها دیگر برنمی گردند.

به اين مطلب چه امتيازي ميدهيد؟

همچنین ببینید

درمان جوش‌ صورت بعد از اصلاح

اگر صورت شما هم بعد از اصلاح جوش می زند در مطلب درمان جوش‌ صورت …

دیدگاهتان را بنویسید